Norges eksport av laks og ørret går mot et knallår.
Verdens største sjømatmarked er i ferd med å komme til hektene etter en tøff runde med covid-19.
– Man har en viss optimisme å spore. Kina ønsker å få hjulene i gang, spesielt med tanke på forbrukerne, sier Andreas Thorud, fiskeriutsending til Kina, under et seminar på Scandic Ørnen i Bergen tirsdag ettermiddag.
Thorud, som er basert i Shanghai, har arbeidet 17 år i Kina, blant annet i Aker BioMarine.
Turbulens
De siste årene har det vært mye storpolitisk turbulens mellom Kina og USA. Men det hemmer ikke forretningene.
– I fjor var handel mellom USA og Kina på rekordnivå – 690 milliarder dollar. Det er mye usikkerhet, men tallene viser en annen historie, påpeker han.
Kina importerte 4,19 millioner tonn sjømat, til en verdi på 19,1 milliarder dollar, i fjor.
– Selv i et vanskelig covid-år har Kina aldri importert så mye sjømat før. Sammenligner en med pre-covid er økningen på 35 prosent. Norge var det syvende største opprinnelseslandet, sier Thorud.
Klart størst, med en tredjedel av verdien, er varmtvannsreker. Laks er nede på syvende plass i dette enorme markedet. Middelklassen, på 400 millioner mennesker, har samme kjøpekraft som i EU eller USA.
Ekstremt
Laks og ørret står bak 70 prosent av eksportverdien fra Norge til Kina. Mens laks og ørret øker, faller både hvitfisk og pelagisk fisk tilbake i eksportverdi i det kinesiske markedet.
– Laks har hatt et ekstremt sterkt år i det kinesiske markedet, sier Thorud.
I årets første kvartal har laks gått 44 prosent opp på volum og 84 prosent på verdi sammenlignet med samme periode i 2022. Drøyt 10.000 tonn norsk laks og ørret er blitt flydd inn.
– Norge har en markedsandel på 52 prosent på fersk laks – vesentlig lavere enn i mange andre markeder. Australia er nummer to og Chile er nummer tre.
Food service står for hele 85 prosent av ferskvaresalget, dagligvarer for det resterende.
– Sosiale medier er svært viktig for å nå ut til kundene, herunder Red og WeChat. Tradisjonell PR, og media, står seg ikke like godt som tidligere, sier Thorud, som fronter Norges sjømatråds markedsføringsarbeid i Kina.