Brand equity: Saumon de Norvége

Kommentarer
919

Dijon Sennep, Ibericio skinke og pecorino ost fra Toscana. Riesling fra Alsace og røkt norsk laks. Til dessert: Belgiske vafler med is. Ispedd vanilje fra Tahiti eller Madagascar. Etter kaffen, med mørkbrente bønner fra Guatemala: Skotsk single malt, 21 år. Ikke irsk whiskey, det skulle tatt seg ut.

Minner fra en svunnen tid? Hører ikke laksen lengre til i dette celebre selskapet? I en annen prisklasse, sier du?

Luksusvare
Ikke akkurat det. Den franske dagligvaretitanen Carrefour gir hedersplassen i ferskvaredisken til Labeyries Saumon de Norvége: Kaldrøkt norsk laks til 67 euro (565 kroner) per kilo. Det er en fet prispremie. Verdien av en etablert og raffinert merkevare. Brand equity.

Når en kjøper en merkevare, vet en hva en får. En opplevelse og produkt med historie – en kvalitetsgaranti. For laksens vedkommende er det blant annet ferskhetsgrad, fettmarmorering, farge og konsistens. Håndverk på mærkanten, i logistikk og ved røykeriovnene. Joda, det er definitivt betalingsvilje for Label rouge-laks i det kresne franske markedet, men denne kvaliteten er ikke nødvendigvis påkrevd. Saumon de Norvége er en sterk nok merkevare.

Prispremie
Den er knyttet til geografisk opprinnelse – ikke ulikt fylket Champagne-Ardenne – som i seg selv er en merkevare. Og merkevaren sikrer premie. Bobler fra Champagne er ikke åpenbart mer smakfullt enn musserende vin fra andre deler av Frankrike, eller Italia, for den sakens skyld. Men prises som regel høyere.

Brand equity heter det på Norges Handelshøyskole. Det er et begrep som beskriver verdien av å ha et velkjent merkenavn, basert på ideen om at eieren av et velkjent merkenavn kan generere mer penger fra produkter med merkenavnet enn fra produkter med et mindre kjent navn, idet forbrukere tror at et produkt med et kjent navn er bedre enn produkter med mindre kjente navn.

Verdifulle eiendeler
Flere studier har konkludert med at merkevarene er en av de mest verdifulle eiendeler et selskap har i sin balanse. Ja, bare spør de som laget Hello Kitty eller Coca Cola.

Men også Nike, Apple, BMW og Hugo Boss, for å nevne noen, har massive verdier i merkevarer. Eller motsatt – fotoselskapet Kodak. A Kodak moment et hyppig brukt begrep på noe som ikke lengre har noen verdi. Et produkt på historiens skraphaug. En merkevare gått opp i røyk.

Er norsk laks en veletablert og sterk merkevare? Utvilsomt. Glem Ibsen, Henie, Heyerdahl og Solskjær. Norges mest kjente nordmann er laksen. Profilering og prisoppnåelse i internasjonale supermarkeddisker, i sushibarer og finere restauranter viser nettopp det.