Bluegrove-konsernet tapte 44,4 millioner kroner. Revisor ville ikke uttale seg om regnskapet

Nyheter
0

Pengene fortsetter å renne ut.

Mange måneder forsinket er endelig 2020-årsregnskapet til teknologiselskapet Bluegrove, tidligere kjent som CageEye, klart. En av årsakene til forsinkelsen er at revisor, Ernst & Young, ikke kan uttale seg om årsregnskapet.

“Selskapet og konsernet viser betydelige underskudd for 2020 og er avhengig av tilførsel av likviditet og egenkapital for å kunne fortsette virksomheten. Selskapet har ikke kunnet fremlegge dokumentasjon som gir grunnlag for å kunne vurdere om det er realistisk at selskapet vil tilføres egenkapital og likviditet, og som en følge av dette foreligger det heller ikke et tilstrekkelig grunnlag for vurdringer av eiendeler og forpliktelser,“ skriver revisor Amund P. Amundsen i Ernst & Young.

IntraFish har også omtalt Bluegroves årsregnskap.

Rensefiskskjul
I konsernregnskapet fremgår det at Bluegrove økte inntektene til 34,6 millioner kroner, hvorav den klart største bolken kom fra salg av rensefiskskjul via datterselskapet Norse Aqua.

Arkivfoto fra Norse Aqua.

Les også: Innen 2025 skal CageEye ha milliardomsetning på fôring av reker. I fjor omsatte de ikke for fem øre

Driftsresultatet endte på -34,6 millioner kroner, og resultat før skatt ble -44,4 millioner kroner.

Konsernets bokførte egenkapital var tapt ved årsskiftet, negativ med 12,5 millioner kroner. Den samlede gjeld var da 116,5 millioner kroner. Av denne var 36,4 millioner kroner pantesikret i varelager, driftsløsøre, kundefordringer og aksjer i datterselskap.

Bluegrove har tre heleide datterselskaper, Sealab, Sensomar og Norse Aqua. Disse bokførte nettoresultater på henholdsvis -14,5 millioner kroner, -38.952 kroner og 1,7 millioner kroner i 2020.

Gratis oppkjøp
“Oppkjøpet av Sealab og Sensomar ble gjennomført i henhold til ‘locked-box’-mekanisme med 1. januar 2020 som oppgjørsdato. Konsernets proforma omsetning for 2020 er dermed kr 22.936.688 og proforma resultat før skatt kr -58.005.785,“ fremgår det av notene i årsrapporten.

Foto: SeaLab

Bluegrove ble rikskjent i 2020 da selskapet på spektakulært vis kjøpte opp det Trondheims-baserte undervannskamera-selskapet Sealab. Oppgjøret ble tilbudt i aksjer som priset oppstartselskapet Bluegrove (den gang kjent som Cageeye) til hele 1,2 milliarder kroner.

Men den komplekse oppkjøpsplanen var utformet på et vis som gjorde at det likviditetstrengende oppstartselskapet Sealab og datterselskapet Sensomar ble overtatt uten å betale fem øre.

Les også: Derfor var det viktig for CageEye å kjøpe Sealab – med oppgjør i aksjer

“19. august kjøpte Cageeye AS 100 prosent av aksjene i Sealab AS og Sensomar AS. Aksjekjøpsavtalen var utformet slik at endelig kjøpesum ville avgjøres etter hvorvidt selger kunne innfri visse kriterier. Ingen av kriteriene ble imøtekommet innen satt tidsfrist, hvilket medførte en vederlagsfri overtakelse,“ skriver Bluegrove i sin årsberetning.

Bendik Søvegjarto hilser på en indisk rekeoppdretter. Skjermdump fra Bluegroves forretningsplan

Nye midler
Bluegroves største eiere er gründerne Bendik Søvegjarto og Joakim Myrlands investeringsselskaper Espiro og Casmyr, begge med 24,48 prosent av aksjene, Aqua-Spark (16,32 prosent) og Breed Reply Investment (9,95 prosent).

“Bluegrove kan kategoriseres som et ‘tidligfase selskap’ hvor det forventes at selskapet vil gå med likviditetsmessig underskudd, samt være avhengig av ytterligere finansiering for kommende perioder. Styret har foretatt vurderinger av selskapets likviditet og har på bakgrunn av en helhetlig vurdering av selskapets iverksatte tiltak for kapitalinnhenting vurdert det slik at forutsetningen om fortsatt drift er til stede. Ytterligere midler ble tilført selskapet i februar 2021 fra nåværende investorer, samt at øvrige prosesser er igangsatt og forventes å sikre likviditet både på kort og lengre sikt i løpet av de neste 12 månedene,“ står det videre i årsberetningen.

Det er ikke opplyst hvor mye penger investorene har skutt inn i selskapet.

Bendik S. Søvegjarto, administrerende direktør i Bluegrove, hevder selskapets utvikling med lave inntekter og høye investeringer er i henhold til forretningsplanen.

«Bluegrove var fortsatt på et pre-revenue stadie i 2020, noe som betydde at vi investerte mer i mennesker, teknologi og vekst enn vi hentet inn fra salg. Dette er i tråd med vår forretningsplan, som er støttet av solide, langsiktige investorer, sier Søvegjarto, i en uttalelse gjengitt på selskapets hjemmeside.