Bekken og Witzøe står bak eiendomselskapet som vil bygge lakseslakteri i Florø

Nyheter
0

To svogre med nese for forretninger.

Mandag morgen ble det kjent at det børsnoterte eiendomsselskapet KMC Properties har inngått en intensjonsavtale med Slakteriet Holding om å bygge et nytt lakseslakteri i Florø. Det nye slakteriet, som vil plasseres på oljebasen Fjord Base, vil erstatte dagens slakteri i Hamregata 1, like ved havnebassenget i sildebyen. Prislappen på det nye lakseslakteriet er 620 millioner kroner.

Men hvem står bak KMC Properties?

Trønderkapital
Største eier i trondheimselskapet er EBE Eiendom, med 41,4 prosent av aksjene. Nest største aksjonær er Kverva industrier, med 34,2 prosent.

EBE Eiendom er i sin tur 50/50 eid av Kastor Invest og Bekken Invest. Bekken Invest er kontrollert av Svenn Kornelius Bekken. Kverva Industrier er pengekassen til SalMar-gründer Gustav Witzøe.

KMC Properties har en rekke sjømatrelaterte eiendommer i sin portefølje, heriblant BEWI, Insula og Grøntvedt Pelagic. Nå innlemmes også Slakteriet Holding.

BEWis fabrikk på Frøya. Foto: Ronny Teigås

I november fjor overtok KMC Properties det børsnoterte eiendomselskapet Storm Real Estate gjennom et såkalt omvendt oppkjøp. Storm Real Estate hadde da en portefølje av russiske kontorbygg.

Kremmere
Herrene Bekken og Witzøe har lenge drevet forretninger sammen.

Lenge før han stiftet SalMar, etablerte Gustav Witzøe og svogeren Svenn Bekken emballasjeprodusenten BEWi. Firmanavnet fant de ved å fusjonere sine to etternavn.

Witzøe bestemte seg tidlig for å satse på lakseoppdrett. Og til det trengte han konsesjon. Men det skulle gå en god stund før han lyktes.

– Jeg flyttet fra Frøya, var nærmest nødt til å gjøre det, gikk på skole i Trondheim og deretter i Oslo. Jeg har hatt en fantastisk barndom på Frøya, og fikk muligheten til å flytte tilbake til Frøya i 1976, fortalte Witzøe under et seminar i regi av Young Fish i 2016.

Witzøe var da utdannet som bilmekaniker. Spesialitet: Volvo.

– Det er tror jeg er mange bileiere som er glade for at jeg sluttet med det. Å flytte tilbake til Frøya og få en oppdrettskonsesjon var drømmen. Da jeg sluttet i Volvo håpet jeg på å få en konsesjon, men jeg fikk nei.

Emballasje
Han søkte, ventet og ventet, men fikk ikke napp. I mellomtiden satset han på emballasje til laks.

– Det er en del spin-off-effekter fra oppdrettsnæringen. Vi så en mulighet og etablerte BEWI. Det var mange utfordringer, men vi klarte å holde hodet over vannet, fortalte Witzøe.

BEWI er idag, i likhet med SalMar, notert på Oslo Børs. Selskapet har en markedsverdi på 4,6 milliarder kroner. Svogrene Bekken og Witzøe er fortsatt de to største eierne.

Først i 1991 fikk Witzøe konsesjon til å produsere laks – og da etablerte han SalMar.

– Egentlig fikk vi det papiret, gjennom en bank faktisk. De satt med konsesjoner som ingen hadde evne eller lyst til å drive. Det var det jeg hadde gått og ventet på i 11 år. Så det var bare: Yes! Vi måtte komme i gang så fort som mulig, og ta igjen det tapte. Vi startet på scratch.

SalMar Innovamar. Foto: Ronny Teigås