Batterier, NASA, rensefiskskjul og Silicon Valley: Han er arkitekten bak CageEyes himmelferd

Nyheter
1273

Den mallorcabaserte venturekapitalisten Petter Kleppan drar i trådene når oppstartsfirmaet CageEye skal løftes til å bli et milliardkonsern.

«It’s amazing. You will see big farm concepts. They will change drastically», spår Petter Kleppan (43). Han er den visjonære og fargerike styrelederen i Bluegrove Foundation, stiftelsen som oppstartselskapet CageEye nå setter opp.

Men hvilke forutsetninger har Petter Kleppan for å spå trender i fremtidens matproduksjon? Hvem er han egentlig?

https://www.youtube.com/watch?v=FYCiBHwoGj4

Silicon Valley
Det var Petter Kleppan som førte forhandlingene, både med NorseAqua og Sealab, da CageEye gjorde sine mye omtalte oppkjøp – med oppgjør i høyt prisede aksjer.

Les også: Oppstartselskapet tjener ikke penger, men verdsettes til nær 60 prosent av verdien til konkurrenten og utstyrskjempen AKVA group

Metodene har Kleppan lært i verdens start-up-Mekka, Silicon Valley.

Kleppan er oppvokst på Stabekk og utdannet ved BI. Han har dessuten kurs ved Handelshochschule Leipzig og Cornell University. Ved New York-universitetet Cornell fikk han i 2003 et stipend for et kurs i Silicon Valley, og han reiste over til California sammen med en gruppe nordmenn. I løpet av tre måneder skulle de utarbeide en forretningsplan i konkurranse mot andre studenter.

Han hadde en egen evne til å «ta rommet, og fremstå eldre og mer erfaren enn han var», sier hans tidligere studiekamerat Anders Lie Brenna, redaktør i nettavisen Enerwe, som berømmer Kleppan sine salgsegenskaper. Lie Brenna skrev selv en blogg fra perioden i Silicon Valley.

Petter Kleppan vendte imidlertid ikke hjem til Stabekk. Han ble boende i California.

Arkitekt
Ifølge nettstedet Startupmatcher.com har Kleppan bygget opp selskaper i Silicon Valley, Hollywood, Midt-Østen og Nord-Europa, innen aerospace, software og data analytics. Ifølge samme kilde har han «designed competitive solutions and products serving Fortune 500 clients in multiple continents in the field of semantic and contextual analytics».

Blant oppdragene var, ifølge nettstedet, sjefsarkitekt for Kistler Aerospace Corporation «to form RpK post Chapter 11 Proceedings and subsequently won a $207 million contract with NASA in 2006».

I et VG-intervju, gjort i 2016, fremgår det at Kleppan er bosatt i California. Han omtales som en investor «som har investert i mange nyoppstartede prosjekter tidligere og bygget seg opp en betydelig status som firmabygger». Et av objektene han har investert i, apputvikleren Gobi, har han introdusert til et roadshow i Silicon Valley. Kleppan beskrev da ferden som «et vikingtokt, der fem unge nordmenn kommer for å erobre markedet».

– De har funnet noe unikt, men toget går nå, sa Kleppan til VG.

Kleppan har for øvrig selskap av Gustav Witzøe jr og Petter Northug blant investorene i Gobi Technologies.

Steinkjer
Året etter vendte Petter Kleppan hjem. 2. januar 2017 etablerte han sitt heleide investeringsselskap Oakrock Haksen Lindestuen, med forretningsadresse i Molovegen 19 i den nyoppførte bydelen Jæktbyn i Steinkjer.

Foto: iLaks

Samme år ble også to andre selskaper Kleppan er engasjert i, Bivrost Capital og T:Lab Capital, stiftet. Begge basert i Steinkjer. I Steinkjer hadde også mye omtalte CageEye, tidligere kjent under navnet Lindem Data Acquisition, sin forretningsadresse. Kleppan er styreleder i T:Lab Capital. Daglig leder i T:Lab Capital, Håvard Belbo, ønsker ikke å kommentere hvordan disse selskapene ble etablert.

– Jeg har ikke lyst til å begi meg inn på dette, sier Håvard Belbo til iLaks.

Les også: Revisor og styreleder tause om CageEyes milliardverdsettelse

I CageEye skulle Kleppan få bruk for sine ferdigheter fra Silicon Valley. Særlig knyttet til storytelling via det nederlandske selskapet The Avalanche Company. Kleppan driver dette  sammen med forretningspartner Marloes Eshuis, som også er innleid kommunikasjonsansvarlig i CageEye.

– The Avalanche Company ble etablert i Q1 2019. Du kan finne mer på hjemmesiden. Det er et konsulentfirma, skriver Marloes Eshuis i en epost til iLaks.

Visjoner
På denne hjemmesiden kan en lese:

«It’s a changing world. And still the mix of new technology and human basic interaction matters. Seldom has an audience had the availability to judge the authenticity of your mission and behavior. This time you can not wipe things under the carpet as it will be measured, discovered and observed. You are exposed or about to become exposed as your stakeholders have enriched their tools and observation at their disposals».

«Define status quo, redefine direction and facilitate storytelling», står det videre.

I Bluegrove har Kleppan og Eshuis boltret seg i storytelling, både med visjoner og metaforer.

– Vi skal danse gjennom gatene, sa Kleppan i en Bluegrove-video som ble slettet kort tid etter den ble delt i en iLaks-artikkel. 

Fossefall
For Bluegroves planlagte strategiske partnerskaps-avtale med Microsoft, utarbeidet selskapet en «joint PR strategy» i april 2020, som ble kalt «The waterfall». Her fremgikk det at deres kommunikasjonsstrategi var «elver og bekker» og «kraften fra de små bekker» som sammen kan danne et stort fossefall.

Storytelling: «Launching Bluegrove is part of our waterfall PR strategy in which multiple rivers and streams come together to create impact.» Kilde: Bluegrove

Kleppan, som for tiden er bosatt i Palma på Mallorca, er for øvrig en ivrig tilhenger av yoga og meditasjon, noe som også synes å komme frem på denne Bluegrove-videoen:

https://vimeo.com/432178560

Oppdatert: Videoen over, som viser et intervju med en mann, fra Medellin i Colombia, som er opptatt av meditasjon, er blitt fjernet etter at iLaks publiserte denne saken.

Når en ser de forskjellige Bluegrove-videoene er det for øvrig lett å la seg rive med, og glemme at det vesentligste av selskapets inntekter hentes ved salg av nokså ukompliserte rensefiskskjul, pumpehus, taresekker og fôrspredere produsert ved en gammel dørfabrikk i Bindal.

Kleppan er ansett for å være en «holistic strategist for companies who are facing transitory changes or strategic shifts, and as a result invest in challenging new markets», skriver nettstedet Novelt.com.

«Integrity, care for community, teamwork and understanding are his keywords for successful companies».

Mysterium
iLaks har snakket med en lang rekke uavhengige kilder om Bluegrove-prosjektet og Kleppans rolle:

– Det er han som er hjernen. Han sitter på nøkkelen til tilgang på penger. Han har makten. Han er et mysterium, sier en med god kjennskap til både Kleppan og selskapet.

Andre iLaks har snakket med kaller Kleppan for «en sjaman».

– Karismatisk, uvant klesstil sammenlignet med næringsliv som vi ellers møter. Ekstremt veltalende, men samtidig mye prat helt uten innhold og substans, sier Sealab-gründer Milan Markovic om Petter Kleppan. 

Et annet oppstartsprosjekt Kleppan er engasjert i er nederlandske Lithium Werks. Også Lithium Werks benytter seg av storytelling. I sin egenpromotering introduseres batteriselskapet med John F. Kennedys tale om månelanding. Lithium Werks har gjort en rekke oppkjøp, men har også møtt en del utfordringer. Både gründeren og finansdirektøren har trukket seg. Selskapet er, ifølge den nederlandske avisen RTVoost, i en likviditetsskvis og jakter for tiden ti millioner dollar. 

iLaks har prøvd, gjentatte ganger over flere dager, å få kontakt med Petter Kleppan i forbindelse med denne saken. Han har ikke returnert våre henvendelser.