Banksjef om den nye skipsfinansieringsordningen: – Den blir både applaudert og «pushet» også av banknæringen

Nyheter
1027

Banksjef for næringslivet på Sunnmøre i Sparebank 1 SMN, Jan Rune Hurlen, sier det «ekstremt viktig» for regionen at verftsnæringen er oppe og går. 

I juni ble den nye skipsfinanseringsordningen formelt sanksjonert av Kongen i Statsråd. Det nye i denne ordningen er at det gir Eksportkreditt Norge anledning til å finansiere skip også når de skal brukes i norske farvann, og den omfatter blant annet finansiering av brønnbåter.

Ved utgangen av andre kvartal var det kommet inn 21 søknader til Eksportkreditt Norge til en verdi av mer enn seks milliarder kroner. Fem av søknadene gjelder brønnbåter, og to søknader er knyttet til arbeidsbåter i havbruk. 70 prosent av søknadene kommer fra Møre og Romsdal. Om Hordaland og Rogaland inkluderes, står disse tre fylkene for totalt 90 prosent av søknadene, skriver Sunnmørsposten.

Jan Rune Hurlen. FOTO: Sparebank 1 SMN

«Ekstremt viktig»
– Denne ordningen blir både applaudert og «pushet» også av banknæringen. Nå er det en utfordring, spesielt for verftene, å få sydd sammen finansieringspakker. En ordning hvor staten er med på en eller annen måte skaper litt «boost» i aktiviteten, noe som også har vært intensjonen, sier Jan Rune Hurlen i Sparebank 1 SMN.

Han sier til avisen at det er «ekstremt viktig» for regionen at verftsnæringen er oppe og går.

– Alt er avhengig av sjø, fisk og olje. Når det er aktivitet i disse næringene, så fungerer ting for både rørleggeren og snekkeren også.

– Vist god næringsforståelse
Administrerende direktør i Norske Skipsverft, Asle B. Strønen, mener søknadstallet viser at ordningen er attraktiv.

– Her har regjeringen vist god næringsforståelse og verftene begynner nå å høste av dette initiativet. Det kan sikre arbeidsplassene, ikke bare ved verftene – men hele underskogen av underleverandører, sier Strønen til Sunnmørsposten.

Søknadene gjelder skip det foreløpig ikke er inngått kontrakt på. Finansieringen må være på plass før avtaler inngås.

– Endelig fasit for realiseringsgrad tilhørende volumene vet vi først litt lenger fram i tid, sier kommunikasjonssjef Ellen Svaheim i Eksportkreditt Norge.