Alibaba-topp: Slik er den kinesiske forbrukeren

Nyheter
1114

Kinesiske forbrukere er «glupske» etter fisk og etterspørselen vil fortsette å vokse.

E-handelsselskapet og børsraketten ble etablert av Jack Ma i 1999. Hans idé var å knytte sammen mindre forretninger – gjøre småbedrifter større – ved hjelp av internett.

– Vi er bare et 19 år gammelt selskap. Vi er unge, sier Michael Evans, president i Alibaba Group i Kina. Canadieren er norsk-gift, med en bergensjente, og er nærmest på hjemmebane under den årlige NASF-konferansen.

– Jack begynte med 18 ansatte i sin leilighet i 1999 – med 50.000 dollar. Det er verdt mye mer idag.

Økosystem
Evans definerer Alibaba som et økosystem med digitale medier og underholdning, kjernehandel og lokale tjenester som bindes sammen av finansielle tjenester, logistikk, skytjenester og markedsføring. Selskapet har 580 millioner aktive konsumenter, leverer 60 millioner pakker daglig og 90 prosent av handelen skjer via mobiltelefoner.

– Det er ikke bare handel. Alibaba er en livsstil. Det er underholdning. Vi er både online og offline. Vi har innsett at hvis vi er en livsstilplattform vil forbrukerne bli hos oss hele tiden. Vi har omtrent 18 milliarder produkter. Omtrent alt som er lovlig å selge. Alt fra Maserati til produkter fra Orkla i Norge.

Individualister
– De kinesiske forbrukere er unge, har økende kjøpekraft, de har kommet inn eller er på vei inn i middelklassen og de har høy sparerate. Disse faktorene sammen med internett har latt dem se produkter de ellers ikke har kunnet kjøpe.

– Hva bruker de pengene på? Mer enn 50 prosent av pengene bruker de på mat og klær. De vil være individualister, de vil ikke være som alle andre. Forbrukertrenden i Kina idag er enorm. Og den vil fortsette å vokse, spår Evans.

Sporbarhet
Fisk og sjømat er naturligvis en del av sortimentet.

– Før ble sjømat omsatt lokalt i Kina – uten noe form for sporbarhet eller informasjon om kvalitet – bortsett fra muligens lukten.

Evans ser fem drivere bak etterspørselsveksten: Kvalitet og mattrygghet, forbedret logistikk/kjølekjede, urbanisering, smakspreferanser for unge forbrukere og økt etterspørsel for premium mat.

Valgfrihet
– De har muligheten til å kjøpe Nova Scotia hummer, norsk laks og argentinske røde reker. Alt dette bringes inn fra utlandet.

Alibaba tilbyr to modeller: Direkte sourcing (direkte salg til Alibaba – red. anm.) og retail til konsument.

– Vi er opptatt av å gi forbrukerne valgfrihet. Fordi de har mange alternativer, bemerker han.