Alibaba avviser ansvar for prisdumping

Nyheter
2202

Tilbyr kun handelsplattformen der kjøpere og selgere møtes, opplyser selskapet.

E-handel brer om seg. Stadig mer effektive logistikkløsninger gjør at også bedervelige matvarer, som grønnsaker, kjøtt og fisk, i økende grad omsettes på nett. Både Amazon og Alibaba har nå atlantisk laks i sine produktkategorier.

Mens Amazon priser laksen høyt og sikter på det øvre sjiktet av markedet, tilbyr den kinesiske e-handelskjempen Alibaba lakseprodukter til priser milevis under gjeldende markedspris – uten sporbarhet til produsent. I forrige uke kunne iLaks avsløre at det tilbys fryst atlantisk laks til priser helt ned mot 200 dollar per tonn, tilsvarende 1,56 kroner per kilo, på handelsplattformen.

Opprinnelse
I annonsene hos Alibaba.com fremgår det at laksen har sin opprinnelse i Kina, Brasil og Polen, alle land som ikke er kjent for særlig omfattende egenproduksjon av oppdrettslaks.

Les også: Så mye koster laksen hos e-handelskjempene

– Alibaba tilbyr laks til priser som ligger vesentlig lavere enn markedspris. Hvordan er dette mulig? Hvordan sporer dere fisken tilbake til opprinnelsesland og produsent?

– Alibaba kan ikke kommentere dette, men som bakgrunnsinformasjon kan jeg si at Alibaba tilbyr en tredjepartsplattform som kobler sammen kjøpere og selgere og er ikke ansvarlige for produktene, prissettingen og individuelle selgere på plattformen. Alibaba kan derfor ikke svare på hvordan ulike selgere prissetter sine produkter da de, som sagt, tilbyr plattformen der kjøpere og selgere møtes, sier Millad Matin, pressekontakt i Norden for Alibaba, til iLaks.

– Håper dette klargjør, legger han til.

Les også: No kan du handle tonnevis med norsk laks på nett

Tjuvgods?
For enhver rasjonell markedsaktør vil det være uaktuelt å selge høykvalitets fisk til priser som er kun en brøkdel av gjeldende markedspris. Dette kan i seg selv tyde på at varene er tjuvgods.

Millad ønsker ikke å kommentere dette, eller om det kan ramme Alibabas troverdighet og muligheter for å bygge en global markedsplass.

I de tre første kvartalene av 2017 omsatte Alibaba varer for 21,7 milliarder dollar. Konkurrenten Amazon, som allerede har fremlagt årresultatene for fjoråret, omsatte for 177 milliarder dollar.