Analyser, rapportering, innovasjon og en utrettelig jakt på forbedringer er stikkordene bak Garware Technical Fibres voldsomme vekst.
Den administrative ledelsen i det hurtigvoksende selskapet holder til ved inngangspartiet til fabrikken i Pune. Universitetsbyen, med sine syv millioner innbyggere, er den historiske hovedstaden i delstaten Maharashtra, og ligger tre timers biltur øst for Mumbai.

– Det var her det startet. Dette var et industriområde. Pune var 15 kilometer unna. De viktigste selskapene var Tata og Bajaj. De laget lastebiler og to-hjulinger her, forteller Pravin Gogia til iLaks.
- Les også: De lager airbags, partytelt, fotballmål og trålgarn, men oppdrettsnett blir stadig viktigere
Med to-hjulinger mener han motorsykler, og dem er det svært mange av her i byen som har vokst mye de siste fire tiår.
Joint venture
Gogia er konserndirektør, eller vice president, for internasjonale forretninger i Garware Tchnical Fibres.

Opprinnelig het selskapet Garware Wall Ropes.
– Wall Industries produserte tau, og selskapet var eid 50/50 sammen med Garware. På 90-tallet kjøpte Garware-familien ut Wall, og skiftet navn og logo.
– Vår ekspertise er tekniske fibre. Området har økt i pris, og det er et ønske om å flytte industrien ut av byen. Vi får ikke ekspandere mer her, det er ikke noe ledig land for industriell ekspansjon i Pune, fortsetter Gogia.
Re-branding fra Garware Wall Ropes til Garware Technical Fibres skjedde for halvannet år siden.
– I Pune lager vi tau til fiskeri, fiskeoppdrett og andre applikasjoner. I tillegg produseres flere produkter til landbruk, blant annet nett som benyttes som drivhus i India eller andre subtropiske strøk. Med slike nett kontrolleres temperatur, fuktighet og det omliggende miljøet for å få bedre utbytte, forklarer han.
Kaizen
Kvalitet, kostnader, produksjonsvolum, produksjonsvolum per ansatt, manpower, manpower per time (produktivitet). Over alt i produksjonshallene står tavler som måler og rapporterer. Flinke og effektive ansatte løftes frem og gjøres stas på.
Nøkkelen er en konstant jakt på forbedringer. Kvalitet og innovasjon er i høysetet. Dette har hovedaksjonær og arbeidende styreformann Vayu Garware banket inn i organisasjonen siden han tok over som tredje generasjons fabrikkeier.

Garware Technical Fibres drives etter “Lean Production” og “Kaizen-prinsippet”, læresetningene til Toyota, i en konstant jakt etter kvalitetsforbedringer.
Det finnes alltid en bedre måte å gjøre arbeidet.
Det kompromissløse kvalitetsfokuset, rapporteringene og analysene har betalt seg. Garware Techical Fibres har mer enn 40-doblet sine aksjeverdier på Bombay-børsen de siste syv år. Selskapet er gjeldfritt, og har en børsverdi på 500 millioner dollar.







