– Vi ser et stort mulighetsrom sammen med britiske sjømataktører, sier administerende direktør i Norwegian Fish Company (NFC), Jørn-Gunnar Jacobsen, om et eventuelt samarbeid med Young`s Seafood.
NFC er morselskapet til Finnmark Fisk i Mehamn i Finnmark, som leverer laks og hvitfisk til blant andre ICA i Sverige. Nylig besøkte representanter fra NFC flere potensielle samarbeidspartnere i Storbritannia, inkludert den britiske sjømatgiganten Young`s Seafood i Grimsby.
Dette blant annet for å få foredlet laks inn på det britiske markedet.
– Vi er ute etter flere samarbeidspartnere. Aktører som Young`s har såpass volum på hvitfisk og rødfisk at de er interessante. Vi ser et stort mulighetsrom sammen, sier Jørn-Gunnar Jacobsen til iLaks.
Young`s Seafood er ansvarlig for rundt 40 prosent av fisken som konsumeres i Storbritannia, og er en av største aktørene på oppdrettslaks i Europa.
– Neste steg er at vi inviterer flere aktører til å besøke anlegget vårt i Mehamn, forteller Jacobsen.
– Dette er den beste måten å dele den unike beliggenheten vi har, og at kundene får se en svært moderne fabrikk med siste teknologi. Vi har inntrykk av at det å få så fersk fisk direkte inn i produksjonen er attraktivt for flere europeiske aktører. Flere, også Young`s har svart positivt på dette, sier han.
Har jobbet med Young`s tidligere
Det er ikke tilfeldig at NFC er i samtaler med nettopp Young`s Seafood. Fra 2015 til 2017 var Jacobsen administrerende direktør i Findus – en søsterbedrift av Young`s Seafood. Jacobsen var ofte i kontakt med det britiske selskapet.
– Det var da naturlig for meg også å kontakte Young`s da jeg startet i NFC, sier Jacobsen.
I august rapporterte SalmonBusiness at Young`s Seafood var lagt ut for salg. Ifølge Jacobsen er ikke det noe nytt. Da Findus Groups europeiske operasjoner ble solgt til Nomad i 2015, var ikke Young`s Seafood en del av denne avtalen.
– Young`s har vært til salgs helt siden før Findus ble solgt, men Nomad fikk ikke lov til å kjøpe Young`s. Dette fordi kjøper ville fått for stor markedsandel, forklarer Jacobsen.
– Hva vil et eventuelt salg ha å si for en avtale mellom NFC og Young`s Seafood?
– Det skal ikke ha så mye å si. Selv om selskapet skulle bli solgt, vil leveranseavtaler ofte bli videreført, sier Jacobsen.
– Vi må uansett ha flere bein å stå på for avtaler er ferskvare.
I samtaler med flere aktører
Jacobsen forteller at det ikke bare er aktører i Storbritannia de er i samtaler med for å få inn lakseprodukter.
– Vi har flere forespørsler fra både USA og Singapore, sier Jacobsen, og forteller at også Frankrike er interessant.
Men i Norge har de ingen avtaler. Det har blant annet med betalingsvillighet å gjøre.
– Men vi kommer ikke unna at det også er en prisdiskusjon i andre land, avslutter Jacobsen.