Ålesundrederiet har aldri tjent mer penger enn i 2017.
Pumpet opp av oppkjøpte Bømlo Brønnbåtservice, som ble innkonsolidert i regnskapet 1. januar 2017, kunne Roger Halsebakk & co notere seg for 212,5 millioner kroner i resultat før skatt i fjor.
Drifsmarginen kryper stadig nærmere 50 prosent.
Milliardflåte
For den som fortsatt måtte være i tvil; det er særdeles gode tider i denne sektoren. Sølvtrans’ 18 brønnbåter seilte inn en netto operasjonell kontantstrøm på 362,9 millioner kroner ifjor.
Rederiets flåte hadde ved årsskiftet en bokført verdi på tre milliarder kroner, og den bokførte egenkapitalen var på samme tid 816,3 millioner kroner.
Fire nye båter neste år
Det var et både hektisk og innholdsrikt år i fjor. Sølvtrans fikk overlevert tre båter i løpet av 2017, og har ytterligere fire båter under bygging – alle for levering i 2019. Blant disse er 116 meter lange «Ronja Storm», kontrahert for 500 millioner kroner, som blir verdens største brønnbåt.
Og rederiet, som holder til ytterst ute på Skansekaia i Ålesund, tror ikke de gode tidene stopper her.
Økt etterspørsel
«Styret er positiv til fremtidsutsiktene for brønnbåtmarkedet, spesielt for større og mer effektive brønnbåter med lukket teknologi. Styret forventer en fortsatt økning i etterspørselen etter brønnbåttjenester som følge av produksjonsvekst, lengre fraktavstander, endringer av bruken av brønnbåter, samt regulatoriske endringer,» heter det i årsberetningen for 2017.
https://www.instagram.com/p/BCIzVyLK_-m/?taken-by=solvtrans