Sjømatnæringen positiv til ny jernbane i nord. Norges Lastebileier-Forbund kaller planene for “et luftslott”

Nyheter
1268

Det brygger opp til heftige diskusjoner når representanter for en rekke organisasjoner, etater og instanser møtes i Tromsø denne uken for å diskutere muligheten for en ny jernbane mellom Tromsø og Fauske.

– Sjømatnæringen har stor tro på tog som framtidens transportvalg. Det er bra for miljøet at sjømaten tar toget, og en utredning av jernbane Tromsø – Fauske imøteser vi, sier Marit Bærøe, regionsjef Havbruk Nord i Sjømat Norge til Dagsavisen.

200.000 tonn med jernbane i nord
Møtet i Tromsø er et ledd i arbeidet med å finne ut hva jernbanestrekningen vil koste, etter at Jernbanedirektoratet i November fikk i oppdrag av Samferdselsdepartementet “å utarbeide et oppdatert kostnadsoverslag.”

I dag fraktes det rundt 200.000 tonn sjømat med jernbane fra nord, det aller mest den 43 kilometer lange Ofotbanen mellom Narvik og Kiruna. Om lag 9.500 vogntog ble sendt på veiene i nord i fjor.

– Verken kan eller bør realiseres
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Moe, er ikke like positiv til bruk til planene om ny jernbane i nord.

– Med den kunnskapen vi i dag har om kostnader til investering og drift, markedsutsikter, og ikke minst det enorme behovet for investering i vedlikehold og oppgradering av eksisterende veinett, tror jeg likevel det er grunn til å slå fast at en slik utbygging vil være et luftslott som verken kan eller bør realiseres, sier han.

Til det svarer Bærøe i Sjømat Norge, at vei fortsatt vil være en viktig transportåre, og at kostnadene ved en eventuell ny jernbane ikke må gå ut over viktige veiprosjekter.

Kostnadsoverslaget skal være klart innen 1. oktober 2019.