Eks-reder med bredside mot Sølvtrans-sjef

Nyheter
3020

Geir Agasøster angriper Roger Halsebakk.

Det var like før jul 2015 at Roger Halsebakk og Sølvtrans kjøpte 100 prosent av aksjene i konkurrenten Bømlo Brønnbåtservice, og innlemmet med det hele dets flåte på fem grønnmalte brønnbåter i eget konsern.

Les også: Sølvtrans kjøper Bømlo Brønnbåtservice

Gründeren Geir Agasøster var i utgangspunktet ikke lysten på å selge, men da Sølvtrans, med et amerikansk hedgefond i ryggen, bladde opp, var budet for høyt til at Agasøster kunne løse ut de øvrige eierne i selskapet.

Prislappen totalt var, etter det iLaks erfarer, et sted mellom 600 millioner og 900 millioner kroner for egenkapital og gjeld i selskapet.

Gamle konkurrenter
iLaks besøkte Sølvtrans, på hjemmebane i Ålesund, i midten av mars. Der fortalte reder Roger Halsebakk om hvordan han bygget opp Sølvtrans fra grunnen til å bli verdens største brønnbåtrederi. Halsebakk kjøpte sin første brønnbåt, døpt “Sølvtrans”, i 1986.

Les også: Spis eller bli spist

– Geir Aagasøster startet [Bømlo Brønnbåtrederi] seks måneder etter. Rostein to år seinere, sa han. I dag er Bømlo Brønnbåtservice en del av Sølvtrans. – De bygget på Aas etter våre tegninger, fortsatte Halsebakk.

Ansatteflukt?
Agasøster lar seg imidlertid ikke imponere av Halsebakk, og lirer av seg følgende syrlige kommentar på Facebook:

– Kjempegreie, er vel derfor 30-40% av ansatte er sluttet i BBS.

– Hvorfor har så mange sluttet i BBS?

– Hva tror du, kan det ha noe med ledelsen?

– Jeg vet ikke, men du kan gjerne utdype dette.

– Er ikke du journalist? spør Agasøster offensivt, og gir ikke ytterligere kommentarer til saken.

Ti stykker
Roger Halsebakk avviser at 30-40 prosent av de ansatte i Bømlo Brønnbåtservice har sluttet etter Sølvtrans’ oppkjøp.

– Ikke helt riktig, sier han til iLaks. – De var 76 personer når vi kjøpte og ti stykker har blitt erstattet i fra slutten av 2015 til dags dato. Cirka 2,5 år.

– Dette er cirka 13 prosent, og ikke så unormal utskifting, og med tanke på at det er et selskap som har blitt oppkjøpt, så er det lite. I mange lignende tilfeller er det høyere andel som ikke blir med videre, påpeker Sølvtrans-sjefen.

– Hvilke tanker gjør du deg om det Agasøster sier om ledelsen i Sølvtrans?

– Ingen kommentarer til det, sier Halsebakk kort og bestemt.