– Vi satser på å bli kostnadsleder i det amerikanske markedet

Nyheter
1715

– Vi er et norsk selskap, men vi har ingen eiendeler i Norge. Og vi vil sannsynligvis aldri ha eiendeler i Norge, sier Johan E. Andreassen. 

Den tidligere leppefiskeren og oppdretteren, nå konsernsjef i Atlantic Sapphire, setter tonen. Og er skråsikker på at hans laksefremtid er på land – ikke til sjøs.

Så langt har det åtte år gamle selskapet produsert laksen sin i Danmark, via datterselskapet Langsand Laks.

Ute i markedet
– Vi bygger ut anlegget i Danmark. Det vil forbli på 3.000 tonn, men vil bli en viktig brikke for å utvikle kunnskap for oss. Vi vil produsere laks ute i markedet. I det mellomlange bildet vil vi være i statene.

For dem som ikke kjenner ham, forklarer Andreassen kjapt.

– Jeg bygget opp Villa Organic, back in the days. Vi hadde 30 konsesjoner, sier romsdalingen.

Selskapet ble solgt og en god del av pengene ble satt i arbeid med landbasert lakseoppdrett. Fortrinnsvis i USA, nærmere bestemt Miami.

Bluehouse
– Vi kaller det for «Bluehouse». Blue is the new green. Vi vil bygge et landbasert anlegg i Miami som vil produsere 90.000 tonn laks. Vi vil faktisk produsere laksen vår så langt sør som mulig i USA. Det er ikke langt før du kommer til Florida Keys, sier han, før han forklarer logikken og rasjonalet bak dette.

– USA er verdens største marked for laks. Det har en raskere konsumvekst per capita enn gjennomsnittet, mye raskere faktisk, og har et lavt konsum per capita. Og 95 prosent av (oppdretts)laksen importeres fra utlandet. USA-markedet er ventet å bli doblet i løpet av de neste ti år. Vi deler den oppfatningen sammen med Marine Harvest. Og vi vil ta ti prosent av det markedet.

Kombinasjon
Andreassen tror på en laksefremtid med en kombinasjon av åpne merder og landbaserte anlegg.

– I noen områder vil det være mye merder, mens i andre (oversjøiske) områder vil det være mer landbasert.

Hans anliggende og forretningsidé er basert på problemet med flyfrakt.

– Det er kostbart og det gir ikke noe godt klimafotavtrykk.

Samtidig er han åpen på at selskapet har slitt, blant annet med sulfittforgiftning, i Danmark.

– Før, i Langsand Laks, hadde vi 100 prosent av eggene i en kurv. Dette vil nå spres over flere tanker. Når vi kommer til 90.000 tonn, vil vi ha eggene i 65 forskjellige kurver.

Selger på nett
– Vi satser på å bli kostnadsleder i det amerikanske markedet. I USA er merdbasert oppdrett kontroversielt. Som dere kanskje vet, har akkurat State of Washington lagt ned forbud mot merdbasert oppdrett.

– Vi selger laksen på Amazon og Blue Apron. Online retailers som Amazon krever ofte kort responstid. Vi er godt posisjonert for det.

Nettgiganten Amazon eier supermarkedkjeden Whole Foods, en kunde som Andreassen kjenner godt som leverandør helt tilbake fra tiden i Villa Organic.