Leverer batterihydridsystem: – Målet er at dieselaggregatet skal ha så få driftstimer som mulig

Nyheter
2711

Electro Automation Austevoll leverer nå batterihybridsystem til oppdrettsnæringen. Systemet reduserer gangtid på generatorene til kun fem timer pr døgn, noe som bidrar til reduserte klimautslipp og redusert drivstofforbruk.

Mange oppdrettsanlegg ligger i dag på lokasjoner der det ikke er et reelt alternativ med strømforsyning fra land. Disse vil være avhengige av dieselaggregat for strømproduksjon.

Dette var også situasjonen for Engesund Fiskeoppdrett sin lokasjon i Fensfjorden. Dieselaggregatet på forflåten var dimensjonert for de mest energikrevende tidene på døgnet. Dermed gikk det mesteparten av døgnet med under ti prosent belastning. Dette var svært lite økonomisk og drivstofforbruket per produsert kWh ble unødvendig høyt. I tillegg var dieselaggregat støyende og sjenerende for folk på anlegget og for omgivelsene.

– Mer økonomisk og klimavennlig strømproduksjon
Dette ønsket Engesund Fiskeoppdrett å gjøre noe med. Bakgrunnen for investeringen var å sikre strømforsyningen på anlegget, redusere miljøbelastninger, redusere støy og samtidig redusere kostnadene for energiproduksjon.

– Ved å kombinere dieselaggregatet som allerede er på anlegget med moderne batteriteknologi får vi en betydelig mer økonomisk og klimavennlig strømproduksjon, forteller salgsansvarlig Øystein Kalvenes.

– Vår Batterator består av batterier, ladesystem og et energistyringssystem. Målet er at dieselaggregatet skal ha så få driftstimer som mulig og at det skal gå med mest mulig ideell belastning når det er i drift. Der dieselaggregatet før gikk 24 timer i døgnet vil det nå på vinteren med høyt forbruk kun gå i fem timer.

Tror batterisystem blir vanlig på forflåter
Daglig leder i Engesund Fiskeoppdrett, Svein Eivind Gilje, er veldig fornøyd med produktet og installasjonen.

– Leveransen er kvalitetssikret og profesjonelt utført og vi er svært fornøyd med at Electro Automation Austevoll har benyttet egne ressurser både til produksjon, programmering og installasjon. Når de i tillegg har kjørt fullskalatest av anlegget før leveranse har dette redusert installasjonstiden, inkludert igangkjøring, til under én uke, sier Gilje.

– Vi ser for oss at batterisystem blir vanlig på forflåter i fremtiden.

Lokalitetsansvarlig for Engesund Fiskeoppdrett, Solveig Hagenes, ser frem til en støyfri arbeidsdag.

– Med et dieselaggregatet som går kun fem timer i døgnet får vi et mye bedre arbeidsmiljø om bord. Samtidig vil behovet for service og vedlikehold bli sterkt redusert.

Driftsresultat bedre enn forventet
Prosjektansvarlig hos Electro Automation Austevoll, Sigve Gokstad, er godt fornøyd med at driftsresultatene etter igangkjøring er enda litt bedre enn det de estimerte i planleggingsfasen.

Det å ta i bruk batterier for energilagring åpner også mulighetene for å utnytte andre og mer miljøvennlige energikilder i fremtiden. Vindkraft, bølgekraft, tidevannskraft og solenergi er alle fornybare energikilder som kan kobles opp mot Batteratoren. På sikt vil utviklingen av disse teknologiene gjøre at et anlegg kan forsynes utelukkende med fornybar energi.

– Det er særdeles hyggelig at utviklingsarbeidet vårt med Batteratoren nå har resultert i et godt produkt og en svært fornøyd kunde, sier administrerende direktør Rune Kolbeinsvik.

– Vi jobber med flere aktuelle kunder og prosjekt og da er det veldig hyggelig å kunne vise til at vår første leveranse er en suksess, avslutter Kolbeinsvik.