Fjord Maritime og E.Karstensen Fiskeoppdrett inngår kontrakt om leveranse av Fjord Hybrid

Nyheter
4201

Avtalen ble signert 6. november.

Fjord Maritime er en teknisk leverandør til havbruksnæringen. Selskapet står bak Fjord Hybrid, et automatisk drifts- og optimaliseringssystem som stabiliserer produksjon, reduserer klimagassutslipp og drivstofforbruk på forflåter, ifølge produsenten.

Nå har Bergenselskapet fått på plass en avtale med familieoppdretteren E. Karstensen Fiskeoppdrett.

– Vår løsning Fjord Hybrid – reduserer gangtiden til dieselgeneratorer på forflåter med inntil 80 prosent, sier markedsansvarlig i Fjord Maritime, Øyvind Bakke.

– Maksimalt antall kW pr. liter diesel
Bakke forklarer nærmere hvilke fordeler Fjord Hybrid gir.

– Langs vår landstrakte kyst ligger det tilnærmet tusen forflåter. Kanskje halvparten har tilkobling til landstrøm, mens resterende har sin kraftproduksjon fra dieselgeneratorer. Generatorene blir dimensjonert for å takle et større spenn i lastpådrag, fra peaker i for eksempel oppstartstrøm til de reelle driftsnivåene. Dette medfører at installert generator så og si aldri blir driftet på ideell/design-last (grønn-sone). Ved installasjon av Fjord Hybrid på eksisterende og nye forflåter blir generatoren alltid driftet på design-last (grønn-sone). Dette medfører at oppdretter får maksimalt antall kW pr. liter diesel, fortsetter bakke.

Slik fungerer Fjord Hybrid (saken fortsetter under videoen)

Erfaring og nettverk
Bakke forklarer hvordan E .Karstensen vil dra nytte av løsningen.

– E.Karstensen planlegger med en 18 måneders produksjon av laks på ny lokalitet. Lokaliteten ligger så langt fra land, og har begrenset nett-tilgang/kapasitet, så landstrøm er ikke et alternativ. Der var det planlagt å drifte forflåten med dieselgeneratorer 24 timer i døgnet i 18 måneder generatoren ville da hatt en gangtid på 13 140 timer i den perioden. Når de nå skal installerer Fjord Hybrid reduseres gangtiden med 75 prosent, fra 24 timer i døgnet til seks timer. Dette gir kunden betydelige reduserte drifts -og vedlikeholdskostnader, redusert utslipp, redusert støy for røktere og eventuelle naboer til anlegget, integrert lyssikring som sikrer utfall av lys i merd og påfølgende blink, sier han.

Fjord Maritime ble etablert i slutten av 2016, og Bakke oppfordrer potensielle kunder og samarbeidspartnere til å tak kontakt.

– Selv om man er et relativt nyetablert selskap, er personene bak ikke nye i næringen. Vi har et godt nettverk og har bevist gjennomføringsevne i næringen.

Bakke trekker frem erfaringen og nettverket som daglig leder Vidar Rabben har tatt med seg inn i selskapet.

– Vidar overtok rollen som daglig leder etter sommeren, dette har gitt oss et ekstra løft. Vi innehar tung prosjektledererfaring i vårt team, som kommer godt med ved leveranse av Fjord Hybrid.