Nå skal Salma-laksen erobre nye markeder

Nyheter
3556

Salmon Brands vil lansere Salma-laks i Sør-Europa og Asia.

I helgen ble årets Matstreif arrangert i Oslo. Matstreif er Norges største matfestival, hvor produsenter fra hele landet møtes for å markedsføre sine produkter.

Et av selskapene som deltar på Matstreif er Salmon Brands. Midt i folkehavet finner vi Johnny Håberg, eksportdirektør i Salmon Brands. Han deler ut informasjon om selskapet til ivrige forbipasserende.

Han forteller at selskapet nå ønsker å utvide sitt nedslagsfelt.

Besøkende kunne kjøpe smaksprøver av Salma-laks. FOTO: Stian Olsen

– Vi har en relativt lang historie med eksport, først og fremst til Frankrike hvor vi har bygget opp en egen organisasjon over tid. Samme har vi i Sverige, hvor vi også har egne selgere og en egen organisasjon. Hovedfokuset har altså vært Nord-Europa, men nå ser vi mot nye markeder i Sør-Europa og Asia, sier Håberg til iLaks.

Høy laksepris gir utfordring
Håberg er klar på hva som er den største utfordringen for å bringe Salma-laks ut i verden.

– Den største utfordringen er prisbildet på laks. Generell laks oppleves som relativt dyrt og kostbart noen steder, og derfor oppleves Salma-laks som enda mer kostbart. Det er veldig høy utsalgspris for produktet. I Frankrike selger vi Salma-laks for 50 euro kiloen, da snakker vi 450 norske kroner kiloen. Da er det naturligvis utfordrende for en vanlig familie å kjøpe, sier han.

Det var et yrende liv under årets Matstreif. FOTO: Stian Olsen

Nettopp prisen tror Håberg er grunnen til at Salma-laks ikke kommer til å bli et produkt for alle i nær framtid.

– Ut i verden blir det en høyere del av pyramiden vi treffer. I Norge er vi allemannseie, kanskje i Skandinavia, kanskje også Nord-Europa, men i resten av verden blir vi mer rettet mot de som har høyest kjøpekraft.

Merkevareorganisasjon
Håberg jobbet i flere år i Brasil, blant annet som Sjømatrådets utsending. Deretter jobbet han i nesten to år for Brødrene Sperre i hvitfiskmarkedet.

– Vi bygget opp en merkevare for klippfisk. Så smalt det brasilianske markedet, og kategorien halverte seg. Jeg måtte se meg om etter noe annet, og det var på tide å dra hjem. Så var jeg så heldig å få jobb som eksportdirektør i Salmon Brands, forklarer han om bakgrunnen for hvorfor han ble endel av Salmon Brands i februar.

Han sier at Salmon Brands avdeling i Oslo er en merkevareorganisasjon, fremfor en sjømatorganisasjon.

– Vi har mye mer merkevarefolk enn fiskefolk for å si det sånn. Vi har folk som kommer fra organisasjoner som Orkla og Tine.

Inger Saxebøl er markedsdirektør i Salmon Brands. Hun gir hun en kunde informasjon om Salma-laks. FOTO: Stian Olsen

En av disse er markedsdirektør Inger Saxebøl i Salmon Brands, som kom fra nettopp Tine i 2010. Hun sier også at det er utfordrende å selge Salma-laks utenfor Norge.

I Norge er produktet godt kjent, og distribueres i over 2000 butikker, mens i utenlandske markeder kreves det mer innsats.

– Det er vanskeligere å gjøre produktet kjent i utlandet, altså å få fram hva som er unikt med Salma. Det er den jobben som må gjøres.

Hun forteller videre at de fleste i konsernet er samlet denne helgen under Matstreif, også ansatte fra Bremnes Seashore hvor laksen produseres.

– Vi bruker det som en teambyggingsaktivitet for hele konsernet, avslutter hun.