Samtalene med offentlige myndigheter er fortsatt helt i startgropen.
Hav Line Gruppen bygger for tiden en slaktebåt hos verftsgruppen Wärtsilä. Ideen er at båten skal hente fisk fra norske oppdrettsmerder, slakte fisken ombord, og føre den til Danmark for videreforedling, salg og distribusjon til sluttmarkedet.
Båten har massive dimensjoner. Med en teoretisk slaktekapasitet på 150.000 tonn laks per år, vil den kunne bli noe av en «game changer» i lakselogistikken – dersom rederiet lykkes i sin satsing. Til sammenligning er Norges samlede årsproduksjon av oppdrettslaks omlag 1,2 millioner tonn.
Engasjement
Etter at byggeplanene ble offentlig kjent i denne avis, har dette gitt et omfattende engasjement fra leserne. Majoriteten av leserhenvendelse har knyttet seg til valg av mannskap – hvorvidt dette skal være norsk eller utenlandsk.
Hav Line Gruppen, som er et joint venture mellom Haugland-gruppen og Sekkingstad-eier Trient, har så langt holdt kortene nokså tett til brystet, og gitt begrenset med kommentarer knyttet til fartøyet, men etter å ha tenkt seg nøye om gikk styreformann Jon Hindar onsdag ut med at slaktebåten skal ha norsk mannskap.
Utfordringer
Utover dette er det en rekke andre problemstillinger som må avklares med offentlige myndigheter i overskuelig fremtid:
- Hvordan skal laksen eksporteres og spores når den er i bulk og ikke pakket i kasse?
- Såkalt «prodfisk» kan ikke eksporteres. Hva gjøres med den?
- Hvordan håndteres dødfisk og rensefisk?
- Hva skjer med eksport av blodvann og slo?
- Hvordan skal inspeksjoner fra offentlige myndigheter skje?
En av de mest sentrale tilsynsmyndigheter i så måte, Fiskeridirektoratet, melder at de ikke har hatt samtaler med Hav Line Gruppen.
Dialog
– Seksjonssjefene på akvakultur sier de ikke har hatt dialog med selskapet. En slaktebåt trenger ikke tillatelse til akvakultur, men må ha rømmingssikring ved lasting av levende fisk, opplyser Anette Aase, seniorrådgiver ved kommunikasjonsstaben hos Fiskeridirektoratet, til iLaks.
Mattilsynet har imidlertid startet dialogen med rederiet.
Det bekrefter pressevakten hos Mattilsynet overfor iLaks, men legger til at vedkommende som har hatt saken hos dem for tiden er på ferie.
Slaktebåten forventes levert i tredje kvartal 2018.