Mett via nett i Kina

Nyheter
1221

Norges sjømatråd har inngått et samarbeid med et dominerende nettselskap i Kina. Avtalen kan gi store muligheter for norske eksportører.

Det skriver Aftenposten.

Onsdag møttes representanter fra Sjømatrådet og det kinesiske selskapet JD.com. Tilstede var også representanter fra kinesisk og norsk sjømatnæring.

Det ble signert en MOU (Memorandum of understanding), som ikke er en bindende avtale om at det kinesiske selskapet nå skal begynne å kjøpe fra norske produsenter.

Avtalen gir mulighet for salg av norsk sjømat til kunder i 363 byer i Kina.

Norske sjømatprodukter på nett
– Det handler om samarbeid for å få flere norske sjømatprodukter tilgjengelig på netthandel i Kina, samt samarbeid om markedsføring av norsk sjømat på JD.coms plattformer. At denne nettgiganten har en sterk interesse av å selge norsk sjømat i det kinesiske markedet, viser hvor solid posisjon våre produkter har i Kina, sier Sjømatrådets fiskeriutsending Sigmund Bjørgo til Aftenposten.

Fra norsk side forventer man at markedsadgangen for laks blir normalisert i løpet av 2017, og at norsk markedsandel ved full normalisering vil være på 65 prosent.