Amsterdam Schiphol flyplass er et av de viktigste transittnavene i Europa for fersk atlantisk laks. Nederlandske selskaper basert i Urk, landets sjømathovedstad, drar nytte av sin nærliggende plassering for raske leveranser.
Mange nederlandske sjømatleverandører kjøper fersk laks fra Nord-Norge, transporterer den med lastebil til Nederland for foredling, og flyr den derfra til kunder over hele verden fra Schiphol flyplass, Europas tredje største knutepunkt for laks.
– Vi bruker den tiden fisken trenger for å komme ut av rigor mortis for transport, forteller Tim Brouwer, daglig leder for lakseksportør Visscher Seafood fra Urk, til iLaks.
– For fisk fra Norge er Schiphol den første flyplassen som det på fornuftig vis kan fraktes verden over.
Fakta
- Schiphol håndterer 1,7 millioner tonn gods per år, hvorav ni prosent er mat, inkludert en prosent laks.
- Av befrakterne på Schiphol håndterer noen fisk, i overveiende grad laks. Om lag 80 prosent håndteres av AviAir og Skylink. I fjor organiserte og håndterte duoen transport av 13 millioner kilo laks, hovedsakelig transportert av flyselskapet KLM.
Papirarbeid
Denne transportordningen fungerer veldig bra for Visscher Seafood.
– På grunn av vår beliggenhet nær Schiphol er firmaer fra Urk de eneste i verden som kan få fersk laks som fileter uten pinbone – PBO – til en kunde innen tre dager etter høsting. Fisken blir slaktet på mandager, og under turen til Urk gjenoppretter den nok fra rigor mortis, slik at vi kan trimme, filetere og ta ut pinbone ved ankomst. Vi sender det til kundene neste dag fra Schiphol, sier Brouwer.
Det samme gjelder for Lerøy-eide Rodé Vis, også fra Urk, som er den største foredler av laks i Benelux, forklarer salgs- og driftsleder Jaap van de Berg.
– Hele laksen holdes kjølig med is, men vi bruker to kjølepakker for filetene. All fisken er pakket i lukkede styrofoam-bokser for å unngå lekkasje. Disse lastes på spesielle paller designet for flybruk, sier han.
– Flybragt sjømat er ikke veldig forskjellig fra enhver annen levering. Du trenger bare å være mer presis på vekt og størrelse på emballasjen, og selvfølgelig krever det mer papirarbeid, påpeker Van de Berg.
Filetene og hele laks leveres til kunder i Asia, Midt-Østen og Nord-Amerika. Begge selskapene arbeider hovedsakelig med fraktaktørene AviAir, Kuehne & Nagel og Copex.
– Vi leverer paller til deres kjølebutikker, som ligger i eller nær Schiphol, og de tar vare på resten, sier Van de Berg.
Pan Fish
AviAir-direktør Roland Branderhorst grunnla sitt firma for tjue år siden. Han ble inspirert til å gjøre det etter å ha møtt Botholf Stolt-Nielsen og Arne Nore i norske Pan Fish.
– De ønsket å sende fisk gjennom Amsterdam flyplass, så vi grunnla AviAir sammen. Pan Fish var det første, og på den tiden var det eneste selskapet som brukte Schiphol som nav. Dette ga selskapet en fordel over norske selskaper som fløy fra Oslo. Pan Fish ekspanderte raskt, og innen et par år ble det nummer to etter Marine Harvest i volum av laks eksportert. Men da lakseprisen gikk ned i begynnelsen av dette århundret gikk selskapet konkurs, og i 2005 ble det kjøpt av den norske milliardæren John Fredriksen. Han kjøpte senere Marine Harvest og slo sammen de to selskapene, forklarer Branderhorst.
Ivrig etter å utvide sin virksomhet, begynte Branderhorst å se etter andre klienter i Nederland, og fant blant annet Visscher Seafood og Rodé Vis.
– Vi ser alltid etter den beste og raskeste måten å få våre kunders fisk til målet, og vi organiserer alt for dem, fra airwaybills og helsesertifikater, opprinnelsesattest og alle tilpassede formaliteter. Vi planlegger, og vår partner Skylink som ligger i Schiphol, tar hånd om håndteringen. Skylink har et stort dedikert kjølelager bare for laks, som kan brukes når en lastebil kommer tidlig, og fisken må holdes kjølig i mer enn to timer eller over natten, sier han.
Branderhorst arbeider i nært samarbeid med det nasjonale nederlandske flyselskapet KLM.
– Vi fremmer KLM til våre kunder, fordi vår erfaring med dette flyselskapet er veldig positivt. De tar ansvar når ting går galt, og det er ingen som krangler om refusjon. Vi møtes regelmessig for å forbedre og innovere arbeidsflyten vår.
Frakt må planlegges minst en måned framover.
– Vi planlegger sammen med flyselskapet hvor mange containere og skits (3,2 meter med 2,4 meter aluminiumsplater som brukes som plattform for å bygge opp paller) de kan sende på passasjer- og fraktfly, så sendes denne informasjonen til Skylink, forklarer han.
Laks brukt til balanse
Leovent Sari klarerer lastingstider for Skylink på Schiphol flyplass. Han har en travel dag. En lastebil av full laks er nettopp kommet fra Norge, og må være på passasjerflyet klokken to. Flere andre lastebiler venter også. Mens han organiserer sin stab for lossing og pakking av containere, forklarer Sari om laksebiltransport med fly:
– Containerne vi bruker er formet for å sikre at de passer akkurat i et flys tak. Det samme gjelder for skitsene. Størrelse og vekt er avgjørende, og alt må passe nøyaktig, for å unngå glidning. Dette er avgjørende for balansen i flyet, og fisk og andre tunge varer blir alltid satt i halen eller forenden, forklarer han.
Sari har gjort denne jobben i nesten tjue år og er stolt av virksomheten som er bygget opp.
– Da vi startet, ønsket ingen å håndtere fisk. Det betydde å løfte tunge bokser, som da var rundt 24 kilo hver. Så vi tok jobben, vi gjorde det fort, bygget et godt navn, og nå håndterer vi det meste av fisken som kommer gjennom Schiphol flyplass, sier han.
– Containerne fyller vi fortsatt for hånd, men vi bruker gaffeltrucker nå for skits, så arbeidet er mye lettere.