Havbruksloggen er i stadig utvikling, og i løpet av året kommer den i en ny oppgradert versjon.
– Vi har gitt den litt face-lift, og forbedret og oppgradert den grafiske biten, blant annet med grafisk flash. Loggen er blitt mer brukervennlig, men likevel ikke for fancy. Den skal funke for alle på alle nivå, og ha lavt brukersnitt, forteller daglig leder Magnus Skyrud Jensen og styreleder Ellisiv Vibeke Løvold til ilaks.
Versjon 4.0
Den forrige versjonen kom så sent som i fjor høst, men skiftes nå ut med versjon 4.0. Den nye versjonen skal være oppe å gå i løpet av høsten 2017 og vil i tillegg være tilgjengelig for iPad, iPhone og smartphone opplyser Jensen.
Den vil ha en egen online servicefunksjon som gjør at man umiddelbart kan se at oppgavene er gjort, og kan gi tilbakemeldinger gjennom rapporteringen. Jensen sier den nye loggen er utviklet utfra responsen de har fått fra brukerne.
– Vi har utviklet systemet i eget team, og jobber kontinuerlig med å bedre og utvikle systemet, i stedet for å kjøpe komponenter og tjenester fra andre.
Flere forespørsler
Han forteller at de får flere og flere forespørsler fra oppdrettere som ønsker å ta i bruk Havbruksloggen som styringsverktøy. Per i dag har de i overkant av 20 brukere langs hele kysten, og om lag 230 lokaliteter tilknyttet loggen. Alt fra de små oppdrettere med noen få lokaliteter til de som har rundt 30.
At flere ser på loggen som et godt styringssystem tror han har med at den er lett å bruke, samtidig som den gir et godt oversiktsbilde. Noe som gjør styringen enkel.
– Det er viktig å ta på alvor at brukerne forstår seg på systemet, og at det er minst mulig klikk for å finne frem. Det skal være enkelt, at de som skal ha kontroll får nytte av informasjonen, og har kontroll på service og vedlikehold av anleggene.
Behov i næringen
Da Havbruksloggen ble lansert i 2008 var det et helt annerledes styringsverktøy for oppdretterne enn det som var på markedet. Det startet som et verktøy for anker og fortøyningene til anleggene, men utviklet seg fort til å gjelde andre komponenter på anleggene også. Ikke helt uten problemer.
– Nøter, merder og anlegg lever sine egne liv, og det har derfor vært utfordrende å implementere alt inn i samme system. Men kundene ville ha alt inn i ett system, sier han.
Det var etter behov og etterspørsel i næringen etter et system for å ivareta komponentene under havoverflaten. Ifølge Jensen så de at gjennom en egen plattform, som Havbruksloggen, kunne det være mulig å få på plass. Samtidig som det ivaretok krav og lovverket, service, vedlikehold og dokumentasjon av anleggene.
De samarbeidet med utvalgte kunder for å utvikle plattformen mot næringen. At den er gjort sammen med og i nærhet til kundene har vært en viktig faktor for suksessen til loggen.
– Kundene har vært med å utvikle systemet fra starten av, og på mange måter er loggen en bestilling fra næringen, fortsetter han.
Utenlandsk interesse
Selve ideen ble sådd for 10 år siden, og i 2008 ble den første versjonen lansert. Den gang var Havbruksloggen en del av Løvold A/S. Jensen forteller at den ble fort en suksess. Og etter lanseringen under Aqua-Nor tre år senere skøyt det virkelig fart i interessen for loggen.
– Det ble fort stort, og vi fikk stor pågang etter Aqua-Nor, hvor vi profilerte oss som havbruksloggen.no, forteller Jensen. Han legger til at de valgte da å gå videre uten bindinger med Løvold, og fra 2012 de etablert som et eget uavhengig selskap.
– Vår styrke er at vi utvikler det digitale verktøyet i tett samarbeid med kundene. Vi ser i hverdagen hva de har for behov, og alle ideer og funksjoner er blitt utviklet i tett relasjon og dialog med dem. Det er måten og metoden for oss å utvikle loggen på.
Det har også vært stor interesse for oss fra utenlandske oppdrettere, spesielt under Aqua-Nor. Han tror hovedgrunnen til den utenlandske interessen er at Norge ligger langt fremme i utviklingen av teknologiske løsninger for oppdrett.
– Norge er langt fremme på utstyr og tekniske løsninger, og alle ser til Norge for samarbeid.
Korte linjer
Både Jensen og Løvold ser svært positiv på utviklingen i næringen, og den økende etterspørselen etter havbruksloggens tjenester. At det er blitt stadig flere brukere har betydd et større trykk på Jensen og co som systemutviklere. I dag har selskapet tre heltidsansatte, men i ferd med å ansette ny utvikler for at de skal kunne optimalisere og serve flere brukere i henhold til nye krav til næringen.
– Vi trenger å utvide med flere ressurser, slik at vi kan videreutvikling våre tjenester. Det er et fantastisk IT-miljø i Bodø, og vi er i sterk konkurranse med større IT-bedrifter om kompetansen. Men vi ønsker en utvikler som vil være hos oss og jobbe mot oppdrettsnæringen. Hos oss er man med fra ide til lansering, og det er korte linjer fra oss til næringen vi jobber for. De rette menneskene får god innflytelse på løsninger direkte ut til brukerne.