Marine Harvest er i full gang med å kontrahere båter og etablere et eget rederi for å ivareta egne interesser i kjølvannet av de siste par års høye fraktrater. Selskapet meldte i midten av august om inngåelse av en kontrakt for bygging av en brønnbåt og en slaktebåt med en samlet prislapp på 405 millioner kroner.
Les også: Vurderer å konvertere gamle supplybåter til bruk i oppdrett
Særlig kompetanse
Rederisatsingen skjer gjennom selskapet DESS Aquaculture Shipping, som er eid av 50/50 Marine Harvest og det John Fredriksen-dominerte supplyrederiet Deep Sea Supply.
En av Marine Harvests oppdrettskonkurrenter har særlig kompetanse på shipping. Grieg-konsernet i Bergen følger nøye med på både fraktmarkedene og hva Marine Harvest gjør i denne anledning.
– Vi har i dag ikke konkrete planer om å gå inn i dette markedet nå, men det er ett område vi overvåker tett, og vil heller ikke avvise at det kan være interessant å se nærmere inn på fremover, sier Grieg Seafoods konsernsjef Andreas Kvame til iLaks.
Erfaren
Grieg Seafoods majoritetsaksjonær Grieg Holdings har vært engasjert i skipsfart i 130 år. Gjennom datterselskapet Grieg Star, eies og drives en flåte med et tosifret antall open hatch og bulkskip. Grieg-konsernet er også engasjert innen skipsmegling og -forsikring.