Vurderer å konvertere gamle supplybåter til bruk i oppdrett

Nyheter
2070

På den store resultat-slipp-dagen, der både Marine Harvest, Grieg Seafood, Lerøy Seafood Group og Austevoll Seafood presenterer rekordhøye tall for andre kvartal, er det Marine Harvests nye rederi som kaprer både overskrifter og lesernes største interesse.

Bakteppet for det store resultatslippet er arrangementet Hordaland på børs, der de fire nevnte selskapene presenterer seg for investorer på hjemmebane i Bergen. Resultatene for andre kvartal ga imidlertid ingen store overraskelser. At de ville bli tidenes beste var ingen bombe for dem som har fått med seg forsommerens rekordpriser.

Kan bygge seks båter
Men oppdatert informasjon om Marine Harvests nye rederisatsing DESS Aquaculture Shipping blir mottatt med nysgjerrighet torsdag.

Kilde: MHG

Oppdrettskjempen bekrefter kontrahering av to fartøyer med en samlet prislapp på 405 millioner kroner. Samtidig har det nye rederiet, som Marine Harvest eier 50/50 sammen med supplyrederiet Deep Sea Supply, opsjon på ytterligere tre brønnbåter og en slaktebåt.

Deep Sea Supply (DESS) opplyser i dag at både den nykontraherte slaktebåten og brønnbåten vil gå inn på fem års charter med Marine Harvest «til under syv års payback periode».

Gunstige betingelser
DESS opplyser videre at byggekontraktene er inngått til gunstige betingelser med begrensede krav til kontantbetaling før levering. Fartøyene vil gi betydelige kostnadsbesparelser og synergier.

Rederiet opplyser dessuten at det vurderer konvertering av gamle offshore supplybåter til bruk i oppdrettsnæringen. De eldste supplybåtene i DESS-flåten er forøvrig de 1998-bygde båtene «Sea Tiger», «Sea Panther» og «Sea Leopard».

DESS fremhever mulighetene som ligger i samarbeidet med oppdrettsnæringens klart største befrakter, Marine Harvest. Et utslag av fordelene her er eksempelvis prislappen på de totalt fire brønnbåtene som rederiet kan bygge. En ny 3.000 kubikkmeters brønnbåt koster normalt godt over 300 millioner kroner. DESS Aquaculture Shipping har sikret seg retten til å bygge fire båter til 225,5 millioner kroner per stykk.