Nordea Markets’ analytiker Kolbjørn Giskeødegård slår alarm, og advarer om risiko for en massiv overproduksjon av laks. Kombinert med dempet etterspørsel, frykter han et dypt prisfall for laks, og drar parallellen til 2011, da overproduksjon sendte lakseprisen ned 60 prosent.
Under en sommerlig studietur i dagligvarekjeder på kontinentet har Nordea-analytikeren knapt sett noen form for markedsføring eller priskampanjer på laks.
Lite laks
Det sistnevnte får Swedbank-analytiker Marius Gaard til å reagere.
– A: alle burde skjønne at det er lite laks i hyllene fordi det ER lite laks i markedet. Hallo! B: det er høye priser fordi det er lite laks i markedet. C: er det ikke margin og høyt volum, så er det ingen promotions. Ikke noe hokus pokus i det, sier han til iLaks.
– I september skal volumet bli mye høyere – da blir det ditto mer plass i hyllene, og promotions vil florere fordi prisene kommer ned, og marginene tar seg opp og retailerne kan selge masse volum.
Et helt annet marked
Gaard avviser 2011-parallellen som gyldig og relevant.
– Det er mye fokus på frykten for at det kommer mer laks inn i markedet enn før. Det er også det som ligger bak Nordeas analyse. Det er riktig at det kommer en økning i de kommende månedene, men samtidig bør dette være relativt kjent, sier Tønseth til TDN Finans.
Han viser til at tilbudssiden fortsatt fremstår som begrenset fremover.
Unison optimisme
– Det kan virke som markedet reagerer på en litt kortsiktig vurdering av markedet de neste år månedene. Hvis du ser på 2017 og 2018, ser tilbudsveksten fortatt veldig begrenset ut. Chile ligger med brukken rygg og det er regulatoriske begrensinger på næringen i Norge, sier han.
Ifølge SME Direkts seneste estimatoversikt for Marine Harvest anbefaler ni av elleve analytikere kjøp av Marine Harvest-aksjen.