Første april var Austevoll Marine Group Skipsservice på plass i Sagvåg på Stord. Da overtok de lokalene til Norstec, som gikk konkurs tidligere i år.
– Vi var på jakt etter lokaler til å starte opp her hjemme, sier avdelingsleder for arbeidsbåter, Henning Heggland til Sysla.
Hjem igjen
Austevoll Marine Group ble opprettet i fjor, etter at de fire selskapene Marine Support, DG Marine, Dalseide Elektro og Austevoll Rørteknikk ble slått sammen. DG Marine har tidligere bygget arbeidsbåter til oppdrettsnæringen i Øst-Europa. Men nå var det på tide å hente hjem utrustningsjobben.
– Prisnivået i utlandet begynner å nærme seg det norske, og nivået på euroen taler i mot å bygge ute. Nå får vi testet ut hvordan det fungerer å gjøre det her, sier Heggland.
Inntil videre skal skrogene fremdeles bygges i Polen, men også den biten er under vurdering, ifølge avdelingslederen.
– Flere av kundene har spurt oss om det var mulig å bygge båtene hjemme. Vi håper vi kan bli mer effektive nå når vi skal gjøre mer selv, sier han.
Kostnadsbevisste
Seks personer er ansatt ved verftet i Sagvåg, halvparten av dem kom fra Norstec. To av båtene som er klare til levering er overtatt fra konkursboet, og blir ferdigstilt i regi av Austevoll Marine Group. Fire andre båter skal utrustes ved verftet på Stord. Alle skal til oppdrettsnæringen.
– Merker dere at oppdrettsnæringen har tjent godt med penger i det siste?
– Ja, på antall båter de bestiller. Men de er enormt kostnadsbevisste, og ser ikke ut til å ville være med på pengegaloppen som har vært i oljenæringen. De bygger ikke stort og fancy, sier Heggland.
FAKTA
Austevoll Marine Group
- Startet i 2015 etter en sammenslåing av selskapene Marine Support, DG Marine, Dalseide Elektro og Austevoll Rørteknikk.
- Leverer til havbruk og oljenæringen.
- Har fire avdelinger: skipsservice, elektro, rørteknikk og tankløsninger.
- Hovedkontor i Bekkjarvik på Austevoll.
Kort vei
En rekke verft har snudd seg mot oppdrettsnæringen, nå som det er tyngre i oljeindustrien. Austevoll Marine Group merker at konkurransen er tøff. Foreløpig har verftet nok å gjøre.
– Vi har seks båter som skal leveres snart, og to skrog som bygges i Polen, pluss to båter til som vi har startet så vidt med, sier Heggland.
En av båtene er solgt til et selskap i Island, de tre andre er foreløpig ikke solgt. Mens verftet venter på nye skrog å utruste, tar de serviceoppdrag på eksisterende fartøy.
Heggland mener den nye beliggenheten er en stor fordel.
– Det er en kort vei for kunden å komme og se hva vi driver med, sier han.