– Vi er en liten aktør med hovedfokus på oppdrettsnæringen. Høy aktivitet i havbruk har gitt oss mye å gjøre, sier Tom Skotnes hos Folla Maritime Service.
Mens mange store verft sliter med ordretørke, er det ikke slik hos det lille trønderverftet. På Folla Maritime Service bygges båtene fra bunnen av, og det er nok å gjøre.
– Ordretilgangen er stor, og vi har godt med jobb ut 2018.
På skipsbyggeriet i Flatanger skal det derfor bemannes opp med flere folk.
– Vi har 20 ansatte nå, men vil i løpet av kort tid øke til 24 på grunn av stor pågang på service- og ombyggingsoppdrag, sier Skotnes.
Til tross for at nedbemanninger har preget store deler av bransjen, har det ikke vært kø av folk med den rette kompetansen:
– Det er fortsatt vanskelig å få tak i folk med den maritime erfaringen vi trenger, knyttet til spesielt mekanikk og sveising.
Økt trøkk i havbruk
I 2016 venter skipsbyggeriet en omsetning på mellom 45 – 50 millioner kroner.
– Vi endte fjoråret med en omsetning på 50 millioner. Det har vært en jevn økning de siste årene, men 2015 ble ekstraordinært. Året før lå omsetningen på 30 millioner kroner.
Selskapet startet opp i 2013, men det har vært skipsbyggeri på Folla siden 1994.
Arbeidstokken er fortsatt noe av den samme, og aktiviteten har bestandig vært knyttet til oppdrett. Nå merker selskapet midlertid at trøkket har økt i havbruksnæringen.
Resultatet har de siste årene økt tilsvarende for trønderne. Selv om verftet, til tross for rekordomsetningen, gikk på et tap etter uforutsette hendelser med leverandører i fjor.
Skotnes mener verftet har tatt lærdom av komplikasjonene. Med full ordrebok ut året, er han optimist for resultatene i inneværende år.
– Et godt marked å være i
– Flere av de store verftene har begynt å konkurrere på de samme oppdragene, men jeg ser ikke tegn til at det blir mindre jobb med det første.
Det lille verftet i Nord-Trøndelag har også planer om å prosjektere større fartøy med ny teknologi.
– Sammen med andre miljøer utvikler vi nå et ankerhåndteringsfartøy på rundt 20 meter for oppdrettsnæringen. Det vil ha diesel-elektrisk fremdrift og bedre arbeidsmiljøforhold om bord.
Skipsbyggeriet vil i tillegg gå sterkere inn på ettermarkedet.
– Det kommer nye strengere krav til utformingen av havbruksbåtene, så vi vil også satse mer på service, reparasjon og ombygging. Oppdrettsnæringen er et godt marked å være i for tiden.
Leverte til naboen
Lokal forankring har også bidratt til å sikre trønderverftet kontrakter.
Nylig ble det overlevert en ny servicekatamaran på knappe 15 meter til naboene rett over gaten.
Arbeidsbåten «AQS Hermod» skal operere for naborederiet AQS i havbruksnæringen på Helgelandskysten. Rederiets siste tilskudd blir bemannet med tre dykkere, er tilpasset fortøyingsarbeid, godkjent for sleping og godt utrustet med sikringsutstyr.
I en pressemelding uttalte Ove Løfsnæs i AQS at det denne gang var Folla Maritime Service som kom best ut når leverandør skulle velges.
– Det fungerer godt med bygging lokalt. Vi har god kontakt med verftet, og de kjenner næringa. De har kompetanse som vi nyter godt av.