165 kilometer fra Trondheim ligger Frøya næringspark. To brønnbåter i varierende størrelser har nylig fortøyd, og besetning i fullt verneutstyr hopper opp og ned fra bryggekanten. En gruppe menn i begynnelsen av 40-årene har samlet seg på baugen til den minste båten og snakker hverdagslig om neste forankringssted. En kvinne ikledd engangsdress undersøker båten grundig.
Kristine Vatnan er 27 år og jobber som sommervikar i fiskehelseavdelingen i Åkerblå. I sommer har studenten fra Nord-Norge ansvar for hygieneinspeksjonene bedriften tilbyr for å hindre smittespredning mellom anlegg.
Hun utfører ATP-tester for visuell kontroll av rengjøring på båten. På denne måten forsikrer hun seg om at den er godt nok vasket før den sendes videre til neste sone, og hun videre til neste skip. Vatnan fører en Q-tips over områdene som er harde å komme til med vasking, legger testen i et vannbad og knekker pinnen.
– Testen måler organisk, eller biologisk aktivitet, så hvis det ligger lus eller fiskeskjell igjen her får jeg utslag på testen. Det er derfor jeg går og kjenner, både på flater og lukt. Hvis det lukter råtten fisk så er det ikke bra nok rengjort, sier Vatnan.
Nettverksbygging for kunnskapsutvikling
Ytterligere seks kilometer fra brønnbåten ligger hovedkontoret til Åkerblå. Bedriften er lokalisert i Blått kompetansesenter på Sistranda, et bygg som i juni åpnet med et ønske om å bli et senter for utvikling av råstoff fra sjø og hav ved å ha en kobling mellom næringsliv, videregående skole, høyere utdanning og forskningsmiljø.
På kontoret til Åkerblå pryder bedriftslogoen en sort vegg med store bokstaver i sølv, og sett bortsett ifra priser selskapet opp igjennom årene har vunnet, er kontorlandskapet er hvitt og sterilt. Roger Sørensen, 55, er administrerende direktør i Åkerblå, og i følge han er kompetansesenteret en viktig del av bedriftens fremtid. Ved å samarbeide med næringen, skal bedriften utvikle seg til å bli en norgesledende leverandører innenfor fagfeltet.
– Åkerblå er oppdretternes støttespiller, og vi utfører tjenester til både oppdrettsnæring og havbruk innen fiskehelse, havbruksmiljø og tekniske tjenester. Våre kunder skal få den samme tjenesten i Tromsø som på Frøya. Jeg mener bestemt at vi er det eneste selskapet i Norge, kanskje i verden som er akkreditert innenfor fiskehelse.
For å forebygge sykdom hos laksen, tilbyr bedriften regelmessige helsekontroller for og opprettholde god hygiene på brønnbåter og oppdrettsanlegg.
– Vi har veterinærer og fiskehelsebiologer som er ute på tilsyn og er med på avlusing og på båtinspeksjoner for å se at fiskehelse og fiskevelferden følger lovverket.
Miljøtjenestene bedriften tilbyr baseres på kartlegging av miljøforhold, strømmåling og bunnforhold. De ansatte tar prøver fra havets bunn, og sender det til labben i Trondheim eller Litauen.
– Et godt fiskemiljø krever planlegging, derfor tar miljøavdelingen prøver og analyserer dem slik at vi er sikre på at forholdene i området der oppdrettslokaliteten skal etableres er gode og bærekraftige. I tillegg følger vi opp miljøforholdene ved lokalitetene, sier Sørensen.
De tekniske tjenestene går på anleggssertifisering og fortøyningsanalyse for å hindre rømning, derfor skreddersyr Åkerblå oppdrettsanleggene, både hvordan de skal ligge i forhold til bølger og havstrøm.
Smarte hoder og gode løsninger
Fordi Åkerblå vil gjøre kunden god ønsker de å finne løsninger på utfordringene næringen møter ved å få tak i den rette kompetansen.
– Vi fungerer som en rådgiver for kundene våre, så vi gjør de justeringene som skal til for at de skal få god og sikker dyrevelferd i henhold til måten de produserer på. Det er jo utfordringer, spesielt tilknyttet lus, men det er der vi ønsker å være på banen for å gjøre oppdretterne og kundene våre bedre, sier Sørensen.
HR/personalleder, Renathe Greve, 48, sier seg enig med Sørensen og legger til at hun har troen på at de kommer til å løse problemene næringslivet møter.
– Vi har satt ressurser innenfor ulike prosjekter for å holde lusetallene nede. Vi er blant annet med på å finansiere de 12 PhD- stillingene som kommer på blått kompetansesenter, så vi er med på å bidra til å finne de smarte hodene, og de smarte løsningene sammen med oppdrettsnæringen, sier Greve.
Sørensen nikker samtykkende.
– Vi er spent på fremtiden og på hvordan dette skal ende, og vi er veldig heldige som får lov til å jobbe i oppdrettsnæringen, og med spørsmål tilknytt fiskehelse og velferd. Alle kundene våre er veldig profesjonelle og opptatt av samarbeid. Det er viktig, for hvis det hadde vært mange uavhengige som ikke hadde villet samarbeide, så hadde det blitt vanskelig, avslutter han.
Inspeksjon
Tre menn i 30 årene står henslengt i styrehuset, klare til å svare på spørsmål om arbeidet de nettopp har utført.
– Har dere kjørt muldvarp? spør Vatnan besetningen på brønnbåten.
– Ja, svarer en av mennene som står rundt henne.
– Desinfeksjonsmiddel, bruker dere det? spør hun videre, og alle nikker som svar.
Vatnan tar av seg engangsdressen og plukker med seg konvolutten med ATP-testene før hun gjør seg klar til å gå. Dagens kunde har rengjort båten skikkelig før inspeksjon, så testen hennes viser ingen organiske utslag.