Det er kontraheringsboom i brønnbåt. Høytflygende fraktrater, ikke minst drevet av lusebehandling, har gitt en forrykende etterspørsel. Når mange rederier bestiller denne type spesialskip samtidig, blir det trangt i døren – og høye priser.
En stor og moderne brønnbåt, med lastekapasitet på 3.000 kubikkmeter, koster nå over 300 millioner kroner.
Les også: 43 oppdrettsfartøyer i ordre ved norske verft
Fôrbåtreder Ove Vilnes gikk for et snaut år siden ut og advarte mot de høye prisene for nybygg.
Enorme beløp
– Det er ikke ungdom som kommer inn i dette lenger – det er så enorme beløp. Kostnadsnivået i Norge begynner å bli voldsomt høyt og vi priser oss ut, sa han den gang til iLaks.
Men nybyggprisene har slett ikke falt tilbake etter den tid. Brønnbåter for omlag tre milliarder kroner er nå i ordre i i Norge alene.
Vilnes, som eier og driver førderederiet Artic Shipping, nøyer seg ikke med å klage over utviklingen. Han gjør noe med det.
– Nå kommer Artic med løsningen på flere båttyper innen laksenæringen, og kunden sparer 100 mill per båt, sier han, og fortsetter: – Vi har gjort det samme med fiskefôrtransporten de siste 12 årene, og utviklet nye moderne båter som gikk fra pallelast til berøringsfri bulklossing i DP mode.
Kutter kostnader
Vilnes drar følgende regnestykke for iLaks: – Dette nye konseptet med en årskostnad på en 3.000 kubikk levert båt, på cirka 50 mill/år – (drift/finans) cirka 20-25 mill/år lavere enn de dyreste som bygges i dag.
Fakta
– Forskjellen ligger hovedsakelig i lavere finans kost/byggepris, men også lavere energiforbruk, forklarer han.
Brønnbåten han har i kikkerten er en ny type 3.000 kubikk multi purpose med alle funksjoner med påmontert mekanisk avluser.
Nøkkelklart
– Alt utstyr er automatisert og fjernstyrt fra bro, med kamera overvåkning. Alt fiskevelferdutstyr er 100 prosent norsk fra ledende leverandører, reklamerer Vilnes, og legger til at lavt energiforbruk betyr lavt bunkersforbruk.
Den geskjeftige rederen lover nå en pris for første brønnbåtkunde, ferdig levert inkludert alt nevnt utstyr og avluseranlegg på dekk, på 195 millioner kroner.
Leveringstid fra bestilling er 13-14 måneder for et nøkkelklart skip.