Styret i Havbrukstjenesten har i møte 14. mars besluttet og skifte navn til Åkerblå.
Styret og administrasjonen har siden høsten 2015 jobbet med ny strategi, og veien videre for selskapet. Havbrukstjenesten fylte 25 år 12. mars og i den anledning var tiden inne for offentliggjøring av det nye navnet.
Navnet Havbrukstjenesten er et godt innebygd navn innenfor kjerneområdene fiskehelse, miljø og tekniske tjenester. Selskapet har hatt en stor vekst de senere år og er nå geografisk spredd fra Tromsø, Svolvær, Frøya, Kristiansund, Trondheim, Ålesund og Molde.
Vi føler og tror at tiden er inne for et navneskifte når vi nå skal starte på nye 25 år, skriver selskapet i en pressemelding.
«Navnet Åkerblå er nytt og henspiller til den blå åker og at vi som selskap skal ha fokus på våre kjerneområder kunnskapsbasert havhelse. Navnet er et ledd i vårt arbeide med utvikling av selskapet og merkevarebygging. Strategisk design og valg av navn er å velge rett historie. Personligheten, det unike og grunnen til å eksistere – må uttrykkes på en enkel måte. Det er startpunktet for alt vi sier og gjør, både internt og eksternt. Navnet »Åkerblå kunnskapsbasert havhelse» er merkevarens kjerne.»
Merkevarens kjerne er videre oppdrettshistoriens forhistorie som gjør oss stolte, og logosymbolet tar utgangspunktet i kjernehistoriens opprinnelse og oppfinnelse av den åttekantede mæra. Fargen blå skal symbolisere svært god vannkvalitet. Vår visjon er Frisk Fisk, Trygg mær, Ren bunn, og vår nye design gjennom navnet Åkerblå skal være Smart, Maritim, Stilfull og vennlig, heter det videre i pressemeldingen.
Ansatte har i løpet av helgen vært samlet til stor fellessamling og feiring av 25 år jubileum siden Havbrukstjenesten ble etablert. Navnet ble godt tatt imot av de ansatte.