Innovasjon går som en rød tråd gjennom SalMars historie. Selskapet var først ute med henholdsvis 120 og 160 meters merder, tidlig ute med organisk laks og har kontrakt med verdens største brønnbåt, Rosteins «Ro Fjell». Da selskapet åpnet sitt nye storslakteri på Nordskaget på Frøya, var navnet InnovaMar.
Nå er det offshore-oppdrett som gjelder.
Nye områder
– For oss er det viktig at dette åpner nye områder for laks, sier Leif-Inge Nordhammer, toppsjef i SalMar, under et innlegg på North Atlantic Seafood Conference i Bergen.
– Vi kan flytte fra mindre lokaliteter til større lokaliteter ved å flytte offshore. Dette er lokaliteter som er langt fra lakseelver, reduserer den biologiske risiko, samt finner områder som er optimale for oppdrett og med det reduserer produksjonskostnadene, supplerer han.
Men det er mange spørsmål som krever svar for å lykkes med offshore-oppdrett.
Nordhammer peker på behovet for riktig kompetanse, risiki ved installering og drift og det faktum at riggen krever store investeringer. I tillegg kommer lovgivning og regelverk. En ny arena kan gi nye rammebetingelser.
– SalMar har så langt brukt 100 millioner kroner på dette. Vi har bygget en modell, som vi har testet. Vi har samarbeidet med et verft i Kina. Og for oss var det en stor dag da vi fikk åtte utviklingskonsesjoner nylig.
Vannskille?
Selskapet forventer 7.000 tonn i slaktevolum i 2018 fra offshore-riggen.
– Det er en stor konstruksjon. Den er 60 meter høy og har en diameter på 110 meter, sier han.
Nordhammer drister seg til å sitere Neil Armstrong, når han skisserer potensialet i riggen.
– This could be a small step for SalMar, but a giant leap for the salmon farming industry. Vi er klare for å starte prosessen og trykke på knappen for plattformen.