– Kvartalstallene er ikke tilfredsstillende. Dette skyldes blant annet nedskrivning av varelager, men markeds- og salgsaktivitetene våre har også vist mindre fremdrift enn vi hadde forventet. Vi gjennomfører nå tiltak for å
forbedre dette, sier Jon Olav Ødegård, administrerende direktør i Hofseth BioCare ASA i en børsmelding.
I fjerde kvartal la Hofseth BioCare planer for et omorganisert og mer effektivt salgsarbeid samt en utvidelse av Midsund-anlegget. Hofseth BioCare hadde driftsinntekter på 26,7 millioner kroner, sammenlignet med 9,1 millioner i fjerde kvartal 2014.
Forlik
Forsikringskravet etter sammenbruddet i dampkjelen ved Midsund-anlegget ble forlikt til 23 millioner kroner, som er inntektsført i fjerde kvartal.
Operasjonelt EBITDA i kvartalet ble 1,1 millioner kroner. Etter nedskrivningseffekter ble EBITDA minus 9,8 millioner kroner, sammenlignet med minus 23,6 millioner i fjerde kvartal 2014. Driftsresultatet (EBIT) ble minus 16,3 millioner kroner, sammenlignet med minus 28,2 millioner i samme kvartal i fjor.
Kontantstrømmen fra driften var på 48,9 millioner kroner, sammenlignet med 8,9 millioner i tilsvarende kvartal i fjor. Kontanter og kontantekvivalenter var på 28,9 millioner kroner ved utgangen av perioden.
I løpet av første halvdel av 2016 vil selskapet utnytte mer av organisasjonen for å øke salget. Så langt har de to viktigste produktene vært OmeGo og ProGo når det gjelder tidsbruk i salgsavdelingen. Men når den planlagte fabrikkutvidelsen er fullført, vil PHP-protein og CalGo fremstå som produkter med forbedrede produktkvaliteter. Hofseth BioCare har som mål å relansere disse forbedrede produktene på verdensmarkedet gjennom en mer målrettet tilnærming. Tiltakene vil utnytte interne ressurser på en mer effektiv måte for å øke det totale salgstrykket. Disse tiltakene er allerede implementert i organisasjonen.
Forbedre
Fabrikkutbyggingsprosjektet på Midsund er det tyngste tiltaket for Hofseth BioCare i 2016. Målet med denne utvidelsen er å forbedre kvaliteten på ProGo, PHP og CalGo. For alle disse produktene forventer selskapet å se positive effekter i både salgsvolumer og priser.
Spesielt for ProGo er vi spente på markedets reaksjon på denne nye produktgenerasjonen. Mens vi viderefører vårt sterke fokus på forskning og utvikling av attraktive ferdigprodukter, har selskapet startet et kostnadsreduksjonsprogram for å redusere lagrene og dermed lagerkostnader gjennom bulksalg til ingrediensprodusenter. Dette initiativet er også ment å generere en mer stabil kontantstrøm, som i sin tur vil støtte den videre utviklingen av selskapet, heter det videre i børsmeldingen.