Nær 290 millioner er investert i det som Havyard og NFT i fellesskap regner som næringas trolig mest effektive og avanserte brønnbåt.
Børge Lorentzsen, sjef nybygg og assisterende administrerende direktør i NFT, er særs fornøyd etter en drøy måneds innkjøring og fintuning av skip og systemer. Etter 22 turer med slakteklar laks i området Møre/Sør-Trøndelag, vil «Namsos» om ei drøy uke settes i drift i sitt faste operasjonsområde.
Fakta
– Vi er trygge på å sette i drift en båt som fungerer tett opp mot 100 prosent fra første dag. Foruten svært rask og skånsom lasting og lossing i de tre sirkulære tankene, fungerer systemet med ferskvannsbehandling svært bra, sier Lorentzsen i en pressemelding.
Dropper i ferskvann
MS «Namsos» siler blant annet av sjø og dropper fisken rett i ferskvann om bord. Lasting av over 600 tonn skjer med undertrykk hvor laksen «seiler» om bord til minimal belastning og stress.
«Namsos» er NFT tredje fartøy med sirkulære tanker; og som følge av samarbeidet med Havyard Ship Technology er bygging av et tredje skip i Namsos/Havtrans-klassen startet.
– Vi er så fornøyd med konseptet, størrelsen og funksjonen at neste nybygg som leveres i 2017 blir bortimot en ren kopi av «Namsos», sier Lorentzsen.
Fartøyet som ble døpt i helga, med godt over 1.000 namdalinger på «åpen båt» og selve dåpsseremonien, er det femte rene nybygget til Norsk Fisketransport.
Oppdretternes miljøservice (OMS) er et felles selskap for Bindalslaks, Midt-Norsk Havbruk, Bjørøya Fiskeoppdrett, SalmoNor, Emilsen Fisk og SinkabergHansen. Styreleder Vibecke Bondø melder at fagfellesskapet på Namdalskysten har klokkertro på konseptet runde tanker og de løsningene som er bygget inn i skipet.
Forventning i OMS
– Samtidig har vi svært store forventninger til både kapasitet og kvalitet. «Namsos» skal kort og godt rekke over mer, gjerne to turer i døgnet med ferskvannsbehandling. Videre vil vi i gruppen som skal chartre brønnbåten berømme både NFT og Havyard for at vår daglige leder Gudbrand Sørheim har kunnet føre tett dialog i bygge- og utviklingsfasen. Etter at forløperen «Havtrans» er blitt optimalisert, har det utkrystallisert seg konkrete ønsker rundt hva et skip i denne klassen skal levere, sier styreleder Bondø i OMS.
– Hyggelig å høre, sier Børge Lorentzsen som imidlertid er meget bevisst på at dyktig mannskap er den viktigste faktoren for suksess.
– Kunnskapen til gjengen om bord er det som gir kvalitet og driftssikkerhet. Også inn i framtida vil topp motivert og fokusert besetning være det gir resultat både oppdretterne og oss som rederi, sier Børge Lorentzsen i Norsk Fisketransport.