I 2011 håndterte selskapet 28.000 tonn laks i året. I fjor stoppet vektene på 80.000 tonn. Sammen med et par mindre aktører gjør disse mengdene ved GPC Oslo Lufthavn til verdens i særklasse største flyplass for frakt av sjømat, melder Aftenposten.
– Etterspørselen etter flybåren laks fra Norge er større enn noen gang. Gode priser som følge av den svekkede norske kronen gjør at vi de senere årene har hatt en vekst helt uten sidestykke, sier sjefen for flyfraktvirksomheten, Torgil Stålberg, til avisen.
– Det er så mye laks som skal av gårde, at vi har flykapasitet til å sende bare rundt 70 prosent av fisken herfra. Resten må vi kjøre med lastebil til flyplassene i Amsterdam, Frankfurt, London, København og Stockholm for å få dem raskt nok frem til forbrukerne i Japan, Korea og USA.
Blant ruteflyene er Qatar Airways, Emirates og SAS store befraktere. I tillegg kommer det daglig rene fraktfly som tar med seg store mengder.
Fra laksen slaktes til den ligger i sushi-diskene i Asia går det sjelden mer enn tre dager.