Vassbotten fra Eikefjord utenfor Florø var en av mange som ønsket jobben da Norges sjømatråd søkte etter en hovedrolleinnehaver til en reklamefilm om norsk havbruksnæring. Filmen er et ledd i den store «Laks er viktig for Norge»-kampanjen som blir rullet ut 2016, skriver Norges Sjømatråd i en pressemelding.
– Det viktigste for oss var å finne en autentisk representant fra havbruksnæringen, ikke en skuespiller. Personen måtte ha kunnskap om næringen og måtte virkelig være glad i den. Vi fikk inn masse gode søknader og det er vi utrolig takknemlige for. Det er ingen tvil om at det finnes mange habile skuespillere i laksenæringen, sier Lena Steffensen i Norges Sjømatråd med et smil.
Til slutt falt valget på 28-åringen fra Vestlandet.
Vassbottens familie eier Steinvik Fiskefarm og hun jobber i dag som markedskoordinator for IntraFish. I tillegg er hun medlem i YoungFish og har mastergrad i International Marketing and Management.
– Vi er veldig glade for å få Marte med på laget. Hun har vokst opp på merdkanten og brenner for næringen. Hun er en engasjert og flott formidler og etter de første opptakene i Florø kan vi med sikkerhet si at hun gjør seg godt foran kamera, sier Steffensen.
Steffensen har sammen med reklamebyrået Creuna arbeidet med å finne en skuespiller til den nye filmen om oppdrettsnæringen.
– Hovedambisjonen til «Laks er viktig for Norge» er å utvikle en mer positiv relasjon mellom folket og laksenæringen. Vi skal vise hvor viktig norsk laks er for Norge og hvilken sterk posisjon den norske laksen har i verden. Reklamefilmen er bare en del av denne omfattende kampanjen, hvor vi også har et sterkt forkus på å formidle informasjon gjennom digitale kanaler.
De første opptakene til reklamefilmen ble gjort på Vestlandet i slutten av oktober og det ferdige produktet blir å finne på norske TV-skjermer på nyåret.