Laksenæringens nye ansikt utad

Nyheter
1766

Vassbotten fra Eikefjord utenfor Florø var en av mange som ønsket jobben da Norges sjømatråd søkte etter en hovedrolleinnehaver til en reklamefilm om norsk havbruksnæring. Filmen er et ledd i den store «Laks er viktig for Norge»-kampanjen som blir rullet ut 2016, skriver Norges Sjømatråd i en pressemelding.

– Det viktigste for oss var å finne en autentisk representant fra havbruksnæringen, ikke en skuespiller. Personen måtte ha kunnskap om næringen og måtte virkelig være glad i den. Vi fikk inn masse gode søknader og det er vi utrolig takknemlige for. Det er ingen tvil om at det finnes mange habile skuespillere i laksenæringen, sier Lena Steffensen i Norges Sjømatråd med et smil.

Til slutt falt valget på 28-åringen fra Vestlandet.

På jobb for norsk laks: Marte Vassbotten. Foto: Norges Sjømatråd

Vassbottens familie eier Steinvik Fiskefarm og hun jobber i dag som markedskoordinator for IntraFish. I tillegg er hun medlem i YoungFish og har mastergrad i International Marketing and Management.

– Vi er veldig glade for å få Marte med på laget. Hun har vokst opp på merdkanten og brenner for næringen. Hun er en engasjert og flott formidler og etter de første opptakene i Florø kan vi med sikkerhet si at hun gjør seg godt foran kamera, sier Steffensen.

Steffensen har sammen med reklamebyrået Creuna arbeidet med å finne en skuespiller til den nye filmen om oppdrettsnæringen.

– Hovedambisjonen til «Laks er viktig for Norge» er å utvikle en mer positiv relasjon mellom folket og laksenæringen. Vi skal vise hvor viktig norsk laks er for Norge og hvilken sterk posisjon den norske laksen har i verden. Reklamefilmen er bare en del av denne omfattende kampanjen, hvor vi også har et sterkt forkus på å formidle informasjon gjennom digitale kanaler.

De første opptakene til reklamefilmen ble gjort på Vestlandet i slutten av oktober og det ferdige produktet blir å finne på norske TV-skjermer på nyåret.