Selskapet omsatte fiskefôr for 11,6 milliarder kroner, og noterte seg for et driftsresultat før avskrivninger og amortiseringer (EBITDA) på 689,1 millioner kroner. Konsernsjef Einar Wathne legger ikke skjul på at det har vært et år med tøffe utfordringer for EWOS, særlig i selskapets to viktigste markeder – Norge og Chile.
Merker ny Marine Harvest-strategi
– I Norge har vi opplevd en vanskelig høysesong i på grunn av fysiske pellet kvalitetsutfordringer og uheldige biologiske forhold. Videre har ferdigstillelsen av Marine Harvests nye fôrfabrikk økt kapasiteten i markedet, noe som fører til en mer utfordrende konkurransesituasjon på kort sikt, da deres aktuelle leverandører justerer seg til at Marine Harvest har besluttet å insource produksjon.
Den klart største leverandøren til Marine Harvest har historisk sett vært Skretting. Også BioMar har over tid vært en betydelig leverandør til Marine Harvest.
– I Chile så vi en vellykket avslutning av en lang og utfordrende konkursprosess for to av våre viktigste kunder – Acuinova og Nova Austral. Med støtte fra EWOS er Nova Austral nå under nytt eierskap og gjennomføring av en behandlingstid støttet av et sterkt team, store ressurser og områder i uberørte områder. EWOS arbeider også tett med Nova Austral å bruke vårt fôrekspertise for å støtte deres suksess, sier Wathne.
Volumøkning
Til tross for motbakke i markedet, opplevde selskapet økning i salget fra 2013.
– Totalt sett er vi glade for å se at vår innsats resulterte i at salgsvolumet økte med 65.500 tonn år over år – til 1.202.700 tonn i 2014. Det har vært sterk vekst gjennom året i Skottland, Canada og Vietnam, og i andre halvdel av 2014 i Chile. I Norge har vi kommet til hektene fra utfordringer i Q3 til å levere vekst og stabil drift i fjerde kvartal, sier Wathne.
Justert EBITDA i 2014 var 724,5 millioner kroner, opp fra 713,9 millioner kroner i proforma resultat i 2013. Utmerkede resultater i de fleste land ble i stor grad trukket ned av lavere marginer i Norge i hovedsak som følge av Q3 pelletskvalitet utfordringer og konkurranseklima.