«Sara» er levert til anlegg i Hardangerfjorden og «Kamilla» på Nedstrand i Ryfylke, skriver Marine Construction i en pressemelding.
Fartøyet er Risnesbåt type Ballangen 14, en katamaranbåt med skrog i stål og overbygning i aluminium. Båtene er konstruerte for nye og skjerpa krav fra Sjøfartsdirektoratet. Selve overleveringen foregikk på verftet i Rosendal i Sunnhordland. Fartøyene er bygget i Polen etter egne tegninger og design.
– Marine Harvest Norway er en av våre beste og største kunder og har nå et titalls Risnesbåter i sin flåte. Vi har et godt samarbeid med sluttbruker. Oppdretteren bidrar til en kontinuerlig produktutvikling gjennom tilbakemeldinger til oss, sier daglig leder Ronald Hellenes i Risnes Marine Craft.
Ballangen er en lett servicebåt, 14 meter lang og 7,5 meter bred. Båten er utstyrt med to stk 270 hk Sabb/Iveco framdriftsmotorer fra Frydenbø, som gir en marsjfart på 10-11 knop. Båten er utrustet med en 32 tm Palfinger kran, levert av Bergen Hydraulic. Båten har nye skroglinjer som gjør den lettdrevet og har en maks krengevinkel på 7 grader i forbindelse med kranoperasjoner.
Risnes Marine Craft har under bygging fire nye fartøyer for levering til norske oppdrettere i 2015. Det elektroniske utstyret, autopilot, kartplottar, ekkolodd og radar er levert av Raymarine AS, VFH er levert av Seatronic. «Sara» og «Kamilla er henholdsvis byggnummer 193 og 194 fra Risnes Marine Craft.
Skipsdesign: Risnes Marine Craft as
Kran: Type Palfinger PK32080 3,5 tm levert av Bergen Hydraulic
Capstan: 2 stk 2 tonn + 1 stk 3 tonn levert av Tenfjord Industrier
Thrustere: 1 stk 50 HK SP500, levert av Sleipner
Hydraulisk styring: SP155, levert av Sleipner Motor, Fredrikstad
Autopilot: Raymarine EV400, levert av Raymarine, Rygge
Dekksvinsj: 10 tonn, levert av Tenfjord Industrier, Tennfjord
Navigasjon: Raymarine, levert av Raymarine, Rygge
Manøversystem: Marol, levert av Sea-Tek, Spydeberg
Fremdriftsmaskineri: 2 x Sabb Iveco N60 370 (2×270 HK), levert av Frydenbø Sabb Motor
Propellanlegg: Vribar 3H70, levert av Helseth
HP vasker: Hycat, levert av Rovian, Trondheim
Radio og VHF: levert av Seatronic, Moss
Vindu, levert av Ertec, Tvedestrand
Skipsteknisk: Glesvær Ship Design, Straume