– Jeg sliter med å henge opp klærne mine inni en laks, sier Martin Jaffa til iLaks. Han er oppdrettskonsulent i manchesterfirmaet Callander McDowell.
Statsminister Erna Solberg ble tidligere idag sitert i Nordlys på at «laks er det norske IKEA».
Identitet
Briten har fått med seg Solbergs IKEA-referanse, men mener at denne parallellen ikke er gyldig.
– IKEA er en merkevare med en veldig sterk identitet, sier han, og utdyper dette: – Hvis du ser IKEA-møbler i noens hus, vet du at det er fra IKEA. Shoppere på IKEA-varehus får den svenske/skandinaviske identiteten forsterket i kafeen med skandinavisk mat.
Han mener norsk laks ikke er noen sterk merkevare.
Mer sammenlignbart med olje
– Laks fra Norge har ingen spesifikk identitet. Hvis du viser en laks i en fiskedisk, er det ikke åpenbart at den er av norsk opprinnelse. Det er bare en bit av laksekjøtt. Laks er big business i Norge, men det er mer sammenlignbart med olje enn noen kjent merkevare, legger Jaffa til.