Gullår for norsk laks i Spania

Nyheter
1056

– Vi opplever at den norske laksen blir godt mottatt, slår fiskeriutsending Hildegunn Fure Osmundsvåg i Spania fast.

Hun kan konstatere en eksportvekst på 18 prosent hittil i år. Samtidig melder norske eksportører i høst om ekstra store laksebestillinger til landet. Alt taler for at 2014 skal bli den norske laksens år i Spania.

Utfordrende

Utfordringene har likevel ikke manglet for alle som skal selge varer og tjenester til de 46 millioner spanjolene. Den spanske økonomien har vært hardt prøvet, men nå peker vekstkurvene i riktig retning. Noen av de første og tydeligste tegnene kom i april. Da økte restaurantbesøkene med ni prosent. Senere er landets bruttonasjonalprodukt oppjustert med 1,5 prosent.

– Utenlandske selskaper er også i ferd med å investere i Spania igjen, så det er mange tydelige tegn på at det går rett vei, sier Fure Osmundsvåg.

Kampanjer

Norges sjømatråd har i år lagt spesielt vekt på to kampanjer i det spanske markedet, en i juni og en i oktober. Målgruppa har vært spanjoler mellom 35 og 50 år som har barn fra seks til 14 år.

– Disse har nådd med vår «Salmón Noruego – Mi mejor secreto»-kampanje som har gått på TV og i butikker, men også via sosiale medier. Der har vi på fredager kjørt kampanjen #sushifriday med en mer ungdommelig stil. På Facebook har vi også sett at aktiviteten vår gir økt respons. En oppskrift kunne tidligere få 500 «likes». Nå kan vi se tre ganger mer respons. Vi har også sett 1000 visninger på noen av våre filmsnutter, forteller Fure Osmundsvåg.

Optimalisert effekt

Parallelt med egne kampanjer i supermarkeder, har Norges sjømatråd registrert en annen hyggelig effekt.

– Supermarkedene har kjørt en til to kampanjer i kampanjeperiodene våre. Vi har sett at de kjører laksetilbud i sine kundeaviser. Dette er et media spanjolene er spesielt aktive brukere av. Dermed har vi fått optimalisert vår effekt.

I Spania er det laks stekt i panne eller ovn som gjelder, og Norges sjømatråd har hatt et fokus på å inspirere spanjolene til å eksperimentere med lakseretter.

– Derfor har vi tilbudt smaksprøver i butikkene, forteller Fure Osmundsvåg.

– Sterk vekst

Senioranalytiker for laks i Norges sjømatråd, Paul T. Aandahl, konstaterer at laksen er i solid frammarsj i det spanske markedet.

– I 2012 hadde vi en relativt lav pris på laksen. Da tiltrakk vi oss mange nye konsumenter, slik at volumet økte kraftig. Året etter fikk vi en prisøkning. Det ga oss en liten nedgang der spanjolene kjøpte mindre og sjeldnere den norske laksen. I mars kom et prisfall. Etter det har vi sett at nye konsumenter kommer til, samtidig som konsumentene kjøper laks oftere enn før. Det har gitt oss en sterk vekst i Spania.

Norge har fram til september eksportert 41 063 tonn laks verdt 1,510 milliarder kroner til landet. Til sammenligning utgjorde eksporten i samme tidsrom i fjor 34 551 tonn til en verdi av 1 ,201 milliarder kroner.