Om bærekraftsmålet: – 25 prosent er vanvittig mye

Nyheter
0

Skretting mener at myndighetene må ta ansvar for å nå målet om 25 prosent norskandel i laksefôret – og advarer om at den mest bærekraftige råvaren kan være tapt allerede før løpet starter.

Forskningsrådets rapport «På vei mot bærekraftig fôr – 20 grep i 2026» setter et tydelig mål: Innen 2034 skal 25 prosent av råvarene i laksefôret være norskprodusert. For Skretting fremstår ambisjonen som både nødvendig og svært krevende.

– Det å øke den norske råvareandelen til 25 prosent er ekstremt hårete. Det er helt vanvittig mye, sier Leif Kjetil Skjæveland, bærekraftsansvarlig og samfunnskontakt i fôrprodusenten Skretting, til iLaks.

Skjæveland peker på at utgangspunktet allerede er vanskelig.

– Det går ikke bra når vi starter med å hive ut kolmule, da mister vi den beste og mest bærekraftige råvaren vi har. Det er fordi kyststatene ikke blir enige. Der har norske myndigheter et ansvar for å gjøre sin jobb. Så vi gir oss selv et handicap allerede på startblokken, sier han.

I kyststatsforhandlingene ble Norge, Færøyene, EU, Storbritannia og Island enige om å redusere totalkvoten for kolmule neste år. Kvoten for 2026 er på 851.344 tonn, en nedgang på 41 prosent fra inneværende år.

– Målet er viktig – selv om det ikke nås
Til tross for utfordringene mener Skjæveland at arbeidet må starte nå.

– Jeg tror likevel at vi kan få til veldig mye. Og selv om vi ikke skulle klare å nå en andel på 25 prosent så betyr ikke det at vi ikke burde gjøre noe. Det det handler om er å begynne, sier han.

Han understreker betydningen av rapporten som ble lagt frem på seminaret:

– Det var ekstremt viktig å få på plass denne rapporten. Som politikerne poengterte i dag så trenger de konkrete råd, de trenger noe ferdigtygd. Her er 20 konkrete tiltak som burde startes når vi går inn i 2026. Så jeg vil si at dette er alfa og omega. Men da må politikerne også handle på dette.

Les også: Norskandelen i laksefôret skal opp: – Marint restråstoff har et stort potensial

Krever industribygging og oppskalering
Skjæveland mener det er avgjørende å bygge videre på råvarer som fôrbransjen allerede kjenner til.

– Vi vet at alle disse mer bærekraftige råvarene vil være dyrere i starten enn de eksisterende vi allerede konkurrerer med. Og det er ikke en kostnad som fôrbransjen har overskudd til å ta. Så hvis dette er noe myndighetene ønsker så må de bidra med penger til dette, sier han.

– Det vi trenger for å nå målet på 25 prosent er industribygging og oppskalering, legger han til.

Cargill deler synet på behovet for industribygging, men understreker at oppskaleringen må skje i takt med dokumentert etterspørsel og økonomisk bærekraft.

– Vi mikser og lager fôr av ingrediensene, det er ikke vi som produserer dem. Derfor er det viktig at industribygging skjer riktig, og ikke bare fort, sa kommunikasjonssjef Kjartan Mæstad.

Kommunikasjonssjef i Cargill, Kjartan Mæstad. Foto: Mats Mørk

Trenger ikke vare norskprodusert
Skjæveland minner om at blå sektor er internasjonal, og at råvarene ofte kommer fra Norden og Europa.

– Vi tenker at det ikke er nødvendig å etablere noe i Norge bare for at det skal være norsk, hvis det viser seg at man kunne fått enda bedre effekt og bærekraft hvis det var for eksempel i Norden eller Europa i stedet, sier han.

Han avviser at kortere transport alene gir bedre bærekraft.

– Mange tror at man kan få bedre bærekraft med å kutte transporten, men det stemmer ikke. Å seile en stor båt fylt med soya over Atlanteren har mindre utslipp enn å kjøre råvarer frem og tilbake på lastebil mellom Oslo og Stavanger. Det er i dyrkingen og produksjonen av råvarene man kan gjøre de største grepene, sier Skjæveland.