Verdens største slakteskip vekker interesse – og kan ende opp som bløggebåt, opplyser Grieg Shipbrokers.
I forrige uke kunne iLaks avsløre at Hav Line avvikler den norske driften etter flere år med usikkerhet rundt volum og lønnsomhet. Beslutningen innebærer at 85 ansatte rammes, mens slaktebåten «Norwegian Gannet» legges i varmt opplag.
Ifølge Grieg Shipbrokers pågår det allerede prosesser med potensielle kjøpere, men det blir opp til nye eiere å avgjøre om fartøyet skal videreføres som slakteskip eller bygges om til en bløggebåt.
– «Norwegian Gannet» representerer et unikt og fleksibelt verktøy for oppdrettsnæringen. Vi snakker her om et av verdens største slakterier, både til lands og til vanns, sier Kaspar Maibom i Grieg Shipbrokers.
Han vil ikke oppgi hvem de potensielle kjøperne er, og understreker at Grieg ikke kan kommentere verken pris eller forventninger til salget av «Gannet».
– Hva prisen blir kan ikke vi uttale oss om, det blir til syvende og sist opp til partene å bestemme.
Les også: – Det er litt vemodig. Men vi skjønner at de må tjene penger

Flere interessenter
Mens noen kjøpere vil videreføre konseptet slik det er, vurderer andre å gi skipet et helt nytt liv.
– Per i dag er vi i dialog med flere interessenter. Noen av dem ønsker å beholde skipet i sin nåværende konfigurasjon, mens andre ser på ombygging til et konvensjonelt bløggefartøy, sier Maibom.
Han presiserer at det blir opp til kjøperne å bestemme hvordan skipet vil se ut i fremtiden, og opplyser at selgerne ikke vil investere i ombygging av skipet.
– Når eieren nå kaster kortene representerer det selvsagt et tap for dem, men også for oppdrettsindustrien. Hva som skjer med «Gannet» videre blir opp til de nye eierne.
Skipet er i dag 50/50 eid av Erko Seafood-eier Haugland-gruppen og Trient. Sistnevnte er heleid av Bård Sekkingstad.
– Industriledende kapasitet
I dag er skipet utstyrt med åtte Optimar-stunnere og 14 Baader sløyemaskiner, og har en kapasitet til å slakte og sløye 350 fisk i minuttet, som går rett i superkjølte saltvannstanker.
– Fartøyet er utstyrt med industriledende kapabiliteter på slakt og sløying av fisk, RSV-tankkapasitet, drivstoffeffektivitet og geografisk rekkevidde.
Maibom trekker frem hvordan selve slaktemetoden skiller seg fra tradisjonelle løsninger.
– Den biologiske verdien av Hav Line-metoden er godt dokumentert. Sammenlignet med tradisjonell slakt og sløying så gir den høyere fiskevelferd, høyere yield og lenger holdbarhet på fisken.

– I god stand
– Vi er i gang med inspeksjoner sammen med potensielle kjøpere, og har hatt flere runder med inspeksjoner i Hirtshals. Vi vil også ha flere av dem i de kommende dagene og ukene, så prosessen er godt i gang.
Skipet ble levert i desember 2018.
– Tilstanden på båten er veldig god og fartøyet er veldig godt vedlikeholdt.
– Vi kan ikke si noe om tidslinje for salget, men slike spesialiserte fartøy tar typisk lenger tid å utvikle for salg, legger han til.






