Fra de dype finske skoger til Trondheimsfjorden med en toppfart på 40 knop

Nyheter
0

Bringer noe nytt til bordet.

Nå begir leverandøren av arbeidsfartøy til havbruk, Moen Marin, seg ut på et helt nytt marked. Med modellbetegnelsen NabCrew 1240 Zero lanserer de i samarbeid med Pascal Technologies, sin løsning for en helelektrisk passasjerbåt.

Tre mann fra Pascal har tatt turen fra hovedstaden til Rørvik for å gjennomføre de siste testene før båten skipes til Trondheim, der den skal presenteres for mulige kjøpere. iLaks ble med på en prøvetur i den aller første prototypen, som skal nå en toppfart på nær 40 knop.

– Samarbeidet med Moen Marin startet for et par tre år siden, og byggingen av prototypen begynte ​​hos finske Campnou i Ähtäri i september i fjor. Det forteller teknisk sjef Per Sondre Sodeland i Pascal Technology stolt til iLaks.

– Vi har jobbet med ulike prototyper til andre næringer, og som nå har kulminert i denne båten. Dette prosjektet kom i gang fordi vi tror og håper det er aktører i oppdrettsbransjen som ønsker å se verdien av å spare såpass mye energi som denne båten gjør.

– Per Sondre Sodeland er teknisk sjef i Pascal Technologies. (Foto: Steve Hernes)

Løfter båten 20 cm
Han viser frem det svært så enkle, men effektive betjeningspanelet ombord. Pascal leverer fremdriftslinjer med batterier og motor, mens Moen Marin står for prosjektet og bygget.

Sodeland forklarer hvordan den spesielle undersiden med luftputen, som er selve kjernen i AirHull-teknologien, fungerer. Med det spesielle skroget løftes båten mellom ti og 20 centimeter opp i vannet, noe som skaper en luftlomme mellom skrog og sjø.

– Dette reduserer motstanden gjennom vannet, og gir en energibesparelse på vel 40 prosent for en gitt hastighet og båtstørrelse, sier Sodeland, og legger til at det ikke bare gjelder i en helelektrisk framtid, men også med fossilt drivstoff.

– Båten kan komme opp i høye hastigheter selv med små dieselmotorer. Det viktigste er at du får lengre rekkevidde og holder en hel dag ute i arbeid på sjøen, forteller han.

– Førerfølelse som i en el-bil
Mens de tar oss med på en liten prøvetur ut fra Rørvik Marina forklarer kaptein Sodeland at båten gikk litt raskere enn de først trodde.

– Vi fikk den veldig raskt opp i 37 knop, og den kruser veldig fint på en hastighet mellom 20 og 30 knop, sier han. Vår lille prøvetur var nok av det mer saktegående slaget.

Henrik Gjemdal er el-kraftingeniør i Pascal og sammenligner utviklingen av el-biler med det som skal skje på sjøen.

– Det som er viktig for oss er at vi hopper rett på det nivået el-bilene er i dag, så vi ikke starter på scratch, men at el-båter blir like bra og pålitelige.

– Vi har fått til et system her som gir en førerfølelse som om det skulle være en el-bil. Når du gir gass får du respons på samme måte, og du kan se hvor mye batterikapasitet som gjenstår. Mer er det ikke å forholde seg til. Da har vi kommet veldig langt, smiler han.

Tøff konkurranse
Daglig leder i Moen Marin, Lars Ivar Elvertrø, forteller at de nå begir seg inn på et segment som er preget av tøff konkurranse og mange dyktige tilbydere. Men han mener de med NabCrew Zero bringer noe helt nytt til bordet som ikke eksisterer i dag.

– Pascal-teknologien er X-faktoren som gjør at vi kan bygge en hel-elektrisk båt i dette segmentet som faktisk har både god rekkevidde og fart. Med andre ord, den kan erstatte mange av dagens fossile fartøy som treffer innenfor driftsprofilen, sier han.

Når båten denne uka blir å finne på Skansen i Trondheim, har Elvertrø tro på at en prøvetur vil begeistre.

– Vi ser at mange kunder gir oss positive tilbakemeldinger på både konsept og design, men dette er såpass nytt og revolusjonerende at her må de aller fleste faktisk om bord for å se og prøve selv, avslutter Lars Iver Elvertrø.

Lars Ivar Elvertrø, ny CEO i Moen Marin. Foto: Fossbakk Foto