Havbruksnæringen har i tiår vært preget av politisk vingling og kortsiktige eksperimenter. Man kan si mye om Havbruksmeldingen, men når regjeringen åpner for nytenkning må vi i næringen gripe muligheten, ikke med klagesang, men med konstruktive og målrettede løsninger.
Havbruksnæringen er en av de største verdiskaperne Norge har. Den fortjener en forvaltning som speiler det – og en politikk som bygger industri, ikke nedbryter den.
Det vi trenger er forenkling og forutsigbarhet. Vi i Nordly Holding har derfor utarbeidet en rapport med forslag til et nytt reguleringsregime. Vår ambisjon er tydelig: Vekst og styrket konkurransekraft innenfor bærekraftige rammer for Norges nest største eksportnæring.
Tre nødvendige tiltak for å lykkes:
- Etablér et Havbruksdirektorat
Vi trenger et faglig sterkt og uavhengig organ med helhetlig ansvar for næringen – etter modell av Sokkeldirektoratet. Et Havbruksdirektorat kan forenkle forvaltningen, sikre likebehandling og bidra til nødvendig avbyråkratisering. Dagens system er for fragmentert, med kryssende føringer og uklare ansvarslinjer. - Innfør et objektivt og miljøbasert tillatelsessystem
I dag styres produksjonen av et trafikklyssystem som baserer seg på usikre datamodeller og en feilslått forestilling om en fundamental konflikt mellom oppdrett og villaks. Vi trenger mer kunnskap om den reelle påvirkning havbruksnæringen og lusen har på villaksen. Systemet har mistet tillit og hindrer forutsigbar utvikling. Vi trenger et system hvor lokaliteters bæreevne vurderes etter prinsippene i forurensningsloven, på lik linje med annen industri. Objektive, verifiserbare miljødata må være styrende – ikke politisk press eller dårlig funderte scenarioer. - Stram inn regelverket for fiskevelferd
Fiskevelferd er både et etisk ansvar og en forutsetning for vekst. Vi ønsker tydeligere krav til rapportering og en ny, kunnskapsbasert tilnærming til hvordan velferd måles og dokumenteres.
Vekst kan ikke skje uten at naturen og fiskevelferd ivaretas. Havbruksnæringen lever av naturen og av frisk fisk. Derfor må driften være i balanse med naturens bæreevne, og dyrevelferden skal ivaretas. Det må få konsekvenser for oppdrettere som ikke driver i tråd med dette.
Fra politisk tilfeldighet til fakta. Historien om norsk havbruksforvaltning er preget av symbolpolitikk og tilfeldige føringer. Konsesjoner har vært delt ut på bakgrunn av kjønn, geografi og kommuneøkonomi, og politiske myter har fått styre mer enn fakta. Et eksempel er innføringen av trafikklyssystemet i 2015, som i utgangspunktet skulle gi tre prosent årlig vekst. Men press fra ulike interessegrupper og svak faglig forankring gjorde at intensjonene ble undergravd. Slik kan vi ikke styre landets nest største eksportnæring.
Resultatbasert ekstraskatt etter modell fra finansnæringen. Grunnrenteskatten som ble innført i 2023 har forsterket skjevheten. Grunnrenteskatten er basert på en normpris som fjerner enhver forutsigbarhet for investeringer. Vi foreslår derfor en resultatbasert ekstraskatt – inspirert av finansnæringen – som gir både rettferdighet og enkelhet.
Vi trenger et radikalt skifte. Skal havbruket realisere sitt fulle potensial, trengs det et radikalt skifte: bort fra symbolpolitikk og over til faglig forankrede, målrettede tiltak.
Norges nest største eksportnæring må få den forvaltningen den trenger – nå.