– Lite fornuftig å låse seg for sterkt til én teknologi alene

Nyheter
0

Nordlaks mener at det er viktig å utnytte næringens naturgitte fortrinn.

Ørretoppdretter Erik Osland etterlyser en diskusjon om god drift, lønnsomhet og konkurransekraft i lys av Havbruksmeldingen. Han har advart mot at det politiske utfallet av meldingen ikke må skape en situasjon der det blir politisk ukorrekt å drive med åpne merder.

Nordlaks har vært tidlig ute med skjermingsteknologi, som eksempelvis luseskjørt og bruk av utviklingskonsesjoner, for å holde lakselusen ute. Selskapet har merket seg at regjeringen i dyrevelferdsmeldingen fremhever at det viktigste forebyggende tiltaket mot lusesmitte vil være å skille laksen fra lakselusen.

– Det er vi til en viss grad enige i, men det må skje på en måte som ikke tar bort våre naturgitte fortrinn ved å tvinge hele næringen over i lukkede anlegg, sier markeds- og kommunikasjonsleder Heidi Torkildson Ryste til iLaks.

Unngå avlusing av sårbar fisk
Nordlaks opplever at den teknologiske utviklingen beveger seg hurtig, samtidig som det er et mangfold av metoder for å kontrollere lakselus på en velferdsmessig forsvarlig måte.

– Det er etter vår mening lite fornuftig å låse seg for sterkt til én teknologi alene, og det er viktig å huske på at fullt lukkede anlegg i sjø introduserer ny risiko for fisk og folk, sier hun.

Etter hennes og Nordlaks sin oppfatning er det viktigste dyrevelferdstiltaket å unngå avlusing av sårbar fisk.

– Det viktigste, slik vi ser det for å bedre fiskevelferd, er at fisk som er sårbar ikke avluses,  påpeker markeds- og kommunikasjonssjefen.

Rullerende MTB
Som en konsekvens av dette er påpeker hun at det er behov for klare kriterier for når man ikke skal avluse.

– Det må settes tydelige avbruddskriterier for når fisk ikke bør avluses mer, sier Torkildson Ryste.

– Vi mener også at det mest effektive og enkleste tiltaket, som også forsvarer kost/nytte, er å innføre et system med rullerende MTB (maksimal tillatt biomasse), legger hun til.

Les også: – Viktig at vi i næringen ikke tåkelegger og problematiserer situasjonen

Heidi Torkildson Ryste, leder for marked og kommunikasjon. Foto: Nordlaks