Deretter venter enda en høring. Det skaper frustrasjon.
Regjeringen har lenge varslet klimakrav til servicefartøy i havbruksnæringen. For nye fartøy under 15 meter skulle kravene gjelde fra 2025, mens nullutslippskravene for fartøy under 24 meter fases inn i 2030. Sjøfartsdirektoratet har for lengst gitt råd til Klima- og miljødepartementet (KLD) om hvordan nullutslippsfartøy kan fases inn i havbruksnæringen.
Men halvannen måned inn i det nye året er det fremdeles ingen som vet hvordan kravene blir.
![](https://ilaks.no/wp-content/uploads/2025/02/Skjermbilde-2025-02-14-kl.-10.12.43.png)
Kommunikasjonsrådgiver Siv Fjørtoft hos KLD bekrefter at det er blitt nye forsinkelser etter at Sjøfartsdirektoratet ga sine råd.
– Det har vært behov for ytterligere utredninger etter dette, og DNV har fått i oppdrag å utrede mulighetene for elektrifisering av havbruksflåten. Departementet venter å motta denne i løpet av mars og tar sikte på å sende et forslag på høring rundt sommeren, opplyser hun til iLaks.
Les også: På hælene med nye utslippskrav: -Skal sørge for at aktører får tid til å tilpasse seg
Har rapportert på Parisavtalen
I 2023 fikk Sjøfartsdirektoratet, i samarbeid med Miljødirektoratet, et oppdrag på kort varsel om å utrede lav- og nullutslippskrav til fartøy i havbruksnæringen, og leverte et forslag til nullutslippskrav kort tid etterpå. Det ble foreslått at de nye reglene skulle virke fra og med i år.
I fjor vinter luftet utviklingsdirektør Mariell Ulla Toven hos Moen Marin sin bekymring om manglende avklaringer. Nå etterlyser hun handling fra departementet.
– Norge har nylig levert sin første rapporter på Parisavtalen, og melder der om at kravene skal innføres i år. Dersom de nå, over to år etter forslagene fra Sjøfart kom, skal i gang med en høringsrunde til sommeren, vil vi se langt etter krav for 2025, sier hun.
Les også: Er i villrede om hva som skjer med utslippkravene for havbruksfartøy
Mye ressursbruk og usikkerhet
Toven påpeker at både de og havbruksnæringen har brukt mye tid og ressurser på å forberede seg på det nye regelverket.
– Vi forventer at regjering og departement setter ambisiøse mål for å løse klimautfordringene og gir forutsigbare rammevilkår for næringa, og vi i næringen har brukt mye tid og ressurser på innovasjon, teknologiutvikling og tiltak for å posisjonere oss for å møte disse kravene, kommenterer hun.
Både Moen Marin og flere andre aktører i næringen har gitt innspill til DNV sitt oppdrag.
– Vi kan håpe at en ekstra utredningsrunde som de har nå, medfører mer realistiske krav, uten for mange forbehold, som gjør det enklere å etterleve og realisere, sier Toven.
![](https://ilaks.no/wp-content/uploads/2025/02/Skjermbilde-2025-02-13-kl.-15.27.34-1021x1024.png)