– For oss er det avgjørende at transporten går raskt, at den er stabil, og at det er regularitet

Nyheter
0

Nordlaks har deltatt på pilotprosjekt med elektriske trekkvogner.

Norge har forpliktet seg til å kutte CO2-utslipp med 55 prosent innen 2030. Grønt Landtransportprogram (GLP) er et offentlig-privat samarbeid om det grønne skiftet i landtransporten. Foreløpig har ingen partnerskapsbedrifter fra sjømatnæringen meldt seg inn programmet.

Riktignok er det sjømatbedrifter som har deltatt på pilotprosjekter. Nordlaks har vært med i prosjektet «Grønn korridor», som drives av Hadsel havn, Hadsel kommune og Narvik Havn. Der har de vært med på testkjøring av Volvo sin nye trekkvogn, på strekningen Hadsel – Narvik.

– Per nå har det ikke vært mulig å få på plass el-transport uten lading mellom Stokmarknes og Narvik, en strekning hvor vi har cirka 1.200 biler hvert år, sier leder for marked og kommunikasjon Heidi Torkildson Ryste hos Nordlaks.

Les også: Utfordrer sjømatnæringen til å ta sterkere styring på grønn transport: – Ansvaret kan ikke stoppe ved kaikanten

Tre ting avgjørende
Markeds- og kommunikasjonslederen forteller at oppdrettsselskapet særlig er opptatt av tre ting for å sikre at fisken kommer frem til kunden.

– For oss er det avgjørende at transporten går raskt, at den er stabil, og at det er regularitet, slår hun fast til iLaks.

Når det gjelder det faktum at det ikke er sjømatbedrifter som har partnerstatus i GLT, har hun ikke lyst å spekulere.

– Det blir ikke riktig å kommentere på hvorfor det ikke er med partnerbedrifter fra oppdrettsnæringen, all den tid jeg ikke kjenner prosessen eller bakgrunnen til ulike selskaper, sier Torkildson Ryste.

Les også: – Naturlig for Nova Sea å vurdere deltakelse i dette programmet

Gjengen som testet el-trekker mellom Hadsel og Narvik. Fra venstre: Magne Flakk (Volvo), Kine Solbakken (Egga Utvikling), Renate Gjessing (Nordlaks), Anders Jørgensen (Hadsel Havn), Robin Jakobsen (Noranett), Anders Olsen (Alv Ervik Transport), og Jørgen Henriksen (Hadsel kommune). Foto: Stokmarknes Miljøhavn

Dobbeltspor på Ofotbanen
Ifølge Torkildson Ryste har Nordlaks en ambisjon om å transportere fisken med elektriske løsninger. For Nordlaks er Narvik og Fauske sentrale knutepunkter for viderebefordring av fisk.

– Vi vil bruke transport med lavest mulig utslipp og har mesteparten av frakten vår på elektrisk tog. Nærmere 80 prosent av volumet går med tog fra Narvik og Fauske, sier hun.

Selskapet har vært en ivrig forkjemper for dobbeltspor på Ofotbanen, som går sørover via Sverige.

– For Nordlaks sin del er vi opptatt av å kutte utslipp, og har blant annet vært en pådriver for dobbeltspor på Ofotbanen, hvor omtrent 50 prosent av all fisk som går på tog ut av Norge fraktes, opplyser Torkildson Ryste.

Ofotbanen. Foto: Jernbanedirektoratet/Øystein Grue