– Vi deler bekymringen som havbruksnæringen og transportbransjen har uttrykt

Nyheter
0

Politisk ledelse i Finansdepartementet har forståelse for at nye svenske tollregler skaper uro blant lakseeksportørene og deres logistikkpartnere.

Fra januar til neste år innfører det svenske Tullverket krav om varebeskrivelse med tolltariffnummer. Årsaken er innføring av et nytt EU-direktiv. Dette vil ramme både togtransport og lastebiltransport fra Norge gjennom Sverige.

Lakseeksporten fra Nord-Norge blir særlig berørt. Men det er foreløpig uklart hvordan det nye regelverket vil slå inn. NHO Transport og Logistikk er bekymret og jobber for en avklaring.

Les også: Et nytt tolldirektiv truer lakseeksporten på Ofotbanen: – Feil utvikling

Pågående dialog
Statssekretær Erlend Grimstad (Sp) i Finansdepartementet har forståelse for uroen.

– Vi deler bekymringen som havbruksnæringen og transportbransjen har uttrykt i forbindelse med denne saken, uttaler han til iLaks.

Ifølge statssekretæren jobbes det med å finne praktiske løsninger på de nye tollreglene.

– Det er god dialog mellom norske og svenske tollmyndigheter, opplyser Grimstad.

Hans inntrykk er at deres bekymringer blir tatt på alvor.

– Vi opplever at svenske myndigheter deler vår problemforståelse, og at også de ser behovet for at det kommer en løsning på plass, kommenterer han.

Avventende holdning
Denne uken har det vært et møte mellom norske og svenske tollmyndigheter om saken.

– Det var et møte mellom de norske og svenske tolletatene mandag 4. november. Tolletaten har bedt om et oppfølgingsmøte med Tullverket i løpet av den neste uken, bekrefter statssekretæren.

Logistikksjef Jan Robert Røli-Gjervik hos Bodø-eksportøren Polar Quality er spent på hva som skjer med de nye reglene som er varslet.

– Foreløpig kan jeg ikke se at det vil ha noe betydning for oss. Tror vi bør vente og se hva som blir utfallet, før vi konkluderer. Er vel stykkgods nord/sør som vil bli berørt, har han uttalt til iLaks.

Les også: CargoNet om de svenske tollreglene: – Utfordringene er imidlertid betydelig lavere enn for innlandsgods