Den tragiske avsporingen på Nordlandsbanen tvinger frem alternative transportløsninger for laksetransporten.
I forrige uke sporet et tog av på Nordlandsbanen, der en person omkom. Toget var på vei fra Trondheim til Bodø, da det ble truffet av et steinras og sporet av mellom Bjerka og Mo i Rana.
Jernbanen er fremdeles stengt. Det har medført at lakseeksportører må finne alternative måter å transportere fisken sin på. Nordlaks er blant dem som blir berørt. Det bekrefter markeds- og kommunikasjonssjef Heidi Torkildson Ryste.
– Frakten blir noe dyrere og vi har hatt noen forsinkelser, opplyser hun til iLaks.
Jernbanevedlikehold og brostenging
Markeds- og kommunikasjonssjefen forteller at fisken nå transporteres langs landeveien til Mosjøen, der den settes på tog.
– Vi har godt samarbeid med transportørene våre, som har klart å finne løsninger, slik at vi har fått fisken på hjul og over på tog fra Mosjøen, påpeker hun.
Ryste forteller at Nordlaks er en stor bruker av Ofotbanen, men at de i de siste har benyttet alternativ transport.
– Vi har absolutt mest frakt på Ofotbanen, men dette kom samtidig som planlagt vedlikeholdsarbeid og én ukes stans på Ofotbanen, sier Ryste, og legger til:
– I tillegg har det vært storm, og Tjeldsundbrua har vært stengt, så det har vært krevende logistikk.
– Forsinkelser på løpende bånd
Bodøeksportøren Polar Quality har også kjent på at togavsporingen har gjort laksetransporten mer komplisert.
– Det er forsinkelser på løpende bånd, skriver logistikksjef Jan Robert Røli-Gjervik i en SMS.
Ifølge Røli-Gjervik har transportkostnadene økt som følge av hendelsen.
– Senere leveringer og dyrere transport. Cirka 20-25 prosent dyrere transport, anslår han.
Han tror at det fortsatt tar tid før Nordlandsbanen åpner igjen.
– Tror neste uke går før alt er oppe og går. Håper alt er normalt i uke 46, avslutter han.
Det er rettet en henvendelse til operatøren på Nordlandsbanen, SJ Nord, om når man forventer at jernbanen åpner igjen.