Mowi varsler heftig kostnadskutt: Vil spare opp til 4,7 milliarder kroner på fem år

Nyheter
0

Mowi arrangerer i dag kapitalmarkedsdag på Brekstad i Trøndelag. Her presenterer selskapet sine planer for fortsatt volumvekst, fra 500.000 tonn til 600.000 tonn i oppdrettsdivisjonen, samt ytterligere kostnadsforbedring i størrelsesorden 300-400 millioner euro.

– Etter å ha nådd en milepæl 500.000 tonn laks slaktet i 2024, ser vi nå frem til neste milepæl på 600.000 tonn som vi har som mål å oppfylle i 2029, sier Mowi-sjef Ivan Vindheim. – Dette skal vi oppnå gjennom bedre utnyttelse av lisenskapasitet, samtidig som produktiviteten og produktiviteten forbedres gjennom biologisk ytelse av eksisterende produksjon gjennom vår investering i postsmolt, fortsatte Vindheim.

Mowis strategi er bygget på tre pilarer – volumvekst, konkurransedyktige kostnader og bærekraft. Selskapet har vokst fra å produsere 375.000 tonn laks i 2018 til forventet 500.000 tonn i 2024. Nå planlegger Mowi å fortsette den trenden.

Nytt sprang
– Vi har vokst raskere enn resten av bransjen de siste årene, og vårt mål er å fortsette med det i fremtiden. Ved å sette ut mer smolt og øke bruken av postsmolt vil vi kunne høste 600.000 tonn laks i 2029 og dermed styrke vår posisjon som verdens beste produsent av Atlantisk laks, sier Vindheim.

Fortsatt vekst i Mowis oppdrettsvirksomhet vil igjen føre til vekst i to andre divisjoner, nemlig Consumer Products og Feed.

Mowi Feeds fabrikk ved Valsneset på Fosen. (Foto: Steve Hernes)

– Resten av verdikjeden vil vokse i takt med oppdrett fremover. Til å produsere mer laks trenger vi mer fôr, og mer laks betyr mer råstoff for våre 20 sekundære prosessanlegg rundt om i verden, sier Vindheim.

Selskapet anslår en inntektsvekst på 7-8 prosent per år de neste fem årene, som vil resultere i en omsetning på 8,5 milliarder euro i 2029, sammenlignet med 5,5 milliarder euro i 2023.

Mowis fokus har vært og vil fortsatt være sjøbasert lakseoppdrett og relatert teknologi. Selskapet følger likevel nøye med på utviklingen i andre teknologier og er forberedt på å ta i bruk nye teknologier når tiden er inne, og de viser seg å være lønnsomme. Mowi er også ute etter vokse gjennom selektive oppkjøp, forutsatt at de passer inn i selskapets operasjonell strategi.

300-400 millioner euro i kostnadsforbedringer
Mowi lanserte et kostnadsforbedringsprogram i 2018. Siden har selskapet spart over 300 millioner euro gjennom 1.700 forskjellige initiativer.

– Det er viktig for Mowi å være kostnadsleder gjennom hele verdikjeden, sier Ivan Vindheim. – I dag er vi best eller nest best på kostnad i alle regionene hvor vi driver oppdrett av laks, og vi ligger også foran i nedstrømsvirksomheten. Men i en verden hvor våre innsatskostnader alltid øker, og mer og mer det kreves mer av oss, vi kan ikke hvile på laurbærene. Kostnadsforbedringer er viktigere enn noen gang. Vi planlegger derfor å styrke vår posisjon gjennom en rekke nye tiltak, både biologiske og mer generelle, gjennom som vi vil kutte 300-400 millioner euro de neste fem årene, fortsetter Vindheim.

I tillegg til selskapets postsmolt-satsing og forbedringene i biologisk ytelse som det gir, er digitalisering og automatisering er også sentral i selskapets planer.

Mowi bygger nytt postsmoltanlegg på Haukå. Foto: Kjartan Aa Berge

– Vi lanserte Mowi 4.0 i 2021, og har siden den gang investert tungt i en rekke tiltak for å innføre større effektivitet og automatisering i hele verdikjeden vår. Vi ser allerede den positive effekten dette har hatt på bærekraft, produktivitet og kostnadsreduksjon, og vi forventer å høste ytterligere fordeler i år framover, sier Vindheim.

Postsmolt-strategi har stor effekt på fiskevelferden
Den tredje og siste pilaren i Mowis strategi er bærekraft. Tidligere i år TIME Magazine listet Mowi som et av de 500 mest bærekraftige selskapene for 2024, og fremhevet selskapets samfunnsansvar og bærekraftige praksis. Mowi dukket også opp foran et sterkt felt for å ble også rangert som verdens mest bærekraftig animalsk proteinprodusent for femte år på rad i prestisjetunge Coller FAIRR Protein Producer Index, som vurderer bærekraftsytelse på 60 av de største børsnoterte animalske proteinprodusenter.

– Bærekraft er et sentralt tema i hele Mowis verdikjede. Når det er sagt, det er spesielt fokus på fiskehelse og forhold i havet på denne tiden. Mowi investerer tungt i postsmolt og Smart Farming-løsninger for å bli bedre fiskehelse og overlevelse, sier Vindheim.

Utsetting av større smolt til sjø fører til økt produktivitet, høyere overlevelsesrater og generelt bedre fiskevelferd. Neste år vil 25 prosent av Mowis smolt blir postsmolt. I de aktuelle regionene i Norge så mye som 50 prosent av all utsatt smolt vil bli postsmolt i 2025, og øke til 75 prosent innen 2029.

– Alle indikasjoner tyder på at det kan settes ut større og mer robust smolt til sjøs øke overlevelsesraten med opptil 50 prosent, og redusere antall lusebehandlinger i enkelte områder med 40 prosent, sier Vindheim.

– Vi fortsetter å rulle ut vårt Smart Farming-konsept i Norge, altså vi er i stand til å overvåke hver laks langt nærmere oppførsel og velvære, og kan iverksette mer målrettede tiltak mye raskere enn tidligere. Med stort antall sensorer er nå installert på våre mange oppdrettsanlegg opp og ned kysten, har vi nå enorme mengder data tilgjengelig for oss økende innsikt og kunnskap om laksen vår og forholdene i havet i virkeligheten tid, sier han.

Mowi Pure. (Foto: Mowi)

Etterspørselen fortsetter å vokse
– En av faktorene som underbygger bransjens suksess har vært og vil fortsatt høy etterspørsel etter laks. Megatrendene som til dels er drivende for etterspørselen er sterkere enn noen gang. Trenden med sunn livsstil øker etterspørselen etter bærekraftige proteiner og ikke minst den unike universelle appellen til laks gjør produktet vårt til det naturlige valget for et stadig økende antall forbrukere, sier Vindheim.

Mowi forventer at veksten i etterspørselen etter laks vil fortsette å overstige tilbudsveksten.

– Vi streber hele tiden etter å forbedre og utvikle produktene våre for å følge med forbrukernes endrede vaner og smak. Gjennom vår Mowi-merkevare har vi som mål å endre måten laks selges på. Samtidig er det viktig å erkjenne at laks fortsatt primært selges som råvare i et svært konkurransedyktig marked, og det er avgjørende for oss å være kostnadsleder nedstrøms også. Vårt Smart Factory-konsept er derfor ekstremt viktig for våre mer enn 30 fabrikker over hele verden. Målet vårt er å kutte 60 millioner euro i kostnadene i denne delen av verdikjeden de neste årene, sier Vindheim.