Stingray feirer ti år med Kroatia-tur for 190 ansatte – og skreddersydde badebukser

Nyheter
0

De har saktens råd til det – med mer enn en milliard kroner i laserordrer.

På forrige fredag var John Arne Breivik, administrerende direktør i laseroperatøren Stingray, blant de inviterte til 40 årsjubileet til Sulefisk. Her, langt ute i havgapet i ytre deler av Sogn, var det duket for VM i sjakkelkasting, øl-mil og bursdagsfeiring med mange av oppdrettsselskapets viktigste samarbeidspartnere, herunder Norwell, Sekkingstad, Slakteriet, Sjømat Norge, Seaborn, Selstad, Bravo Seafood, Firda Seafood – og Stingray.

Sulefisk har en spesiell posisjon for Stingray.

– Om tre uker er dem ti år siden vi installerte hos Sulefisk, forteller John Arne Breivik til iLaks.

På alvor
Sulefisk var selskapets første kommersielle kunde – med en forretningsidé som få tok virkelig på alvor i 2014. Å skyte lakselus med laserstråler under vann, hørtes ut som noe som var hentet fra Star Wars – ikke et egnet verktøy til å holde luseproblemet i sjakk.

Les iLaks’ intervju med John Arne Breivik hos Sulefisk i august 2014 HER

Konsernledelsen i nabobedriften Firda Seafood var blant de inviterte til Sulefisks 40 årsfeiring. Foto: Aslak Berge

Men på de følgende ti årene har Stingray fremvist en astronomisk vekst. Ifjor omsatte Oslo-baserte Stingray for 361,9 millioner kroner.

Over milliarden
– Selskapet investerte rundt 80 millioner kroner over driften i nye produksjonsmidler, kapasitetsoppbygging og nyansettelser som forventes å bidra til en ny dobling i 2024, sa Breivik til iLaks i forbindelse med fremleggelsen av årsresultatet for 2023. 

Stingray har nå en ordrereserve på godt over en milliard kroner. Lasernodene er blitt allemannseie blant norske lakseoppdrettere. Det er nesten så Breivik kan mistenkes for å ha en «Midas-touch», som Shirley Bassey synger om i James Bond-klassikeren «Goldfinger».

Med rekordsalg og en smekkfull ordrebok ligger det an til storstilt feiring av selskapets første ti år. Breivik tar med seg de ansatte til Kroatia i midten av oktober.

– Vi feirer snart ti års jubileum siden vi ble kommersielle, og reiser på Stingray Høstsamling 2024 til Kroatia i midten av oktober. Da får vi med de fleste av våre kolleger i Team Stingray og blir mellom 180 og 190 personer som reiser dit for faglig og sosialt påfyll, forteller han.

Breivik, som er kroatisk-gift, er reiseleder.

Speedo
– Det har vært fullt kjør hele sommeren, men da vår CFO, Geir Inge Rødseth, klarte å få til noen velfortjente dager med ferie for noen uker siden, så ville han ha med noe godt lesestoff. Da var den heteste boken fra næringen dette året, «Goldfinger», med i bagasjen. Han nevnte dette kort i sosiale medier, og da kom en rask kommentar om at nå manglet han bare Speedo.

– I Stingray er vi kreative og har en dose galskap, så da var veien kort til å bestille ekte merkevare, Speedo, med riktig logo på bakenden. I forrige uke kom de tidsriktige Speedo’ene med GoldFinger preget bakpå i posten, så nå er vi klare for en liten badeøkt når været og anledningen byr seg. Boken blir nok med igjen, slik at vi kan dele med kolleger, som vi også har anbefalt å lese den, sier Breivik.

Speedo-badebuksene er vaskeekte vare – og skreddersøm koster flesk.

– Badebuksene var ikke av det rimeligste slaget, men vel verdt det i en større sammenheng. Litt moro skal man tross alt ha i hverdagen!

– Vi lager mye merch, sier han, og fremhever særlig den eksklusive spesialbygde stolen for laseroperatørene.

Foto: Stingray