Tøffere fôrkonkurranse

Nyheter
472

Fiskefôrmarkedet i Norge har lenge vært dominert av trekløveret BioMar, EWOS og Skretting. I sommer åpnet Marine Harvest sin nye fôrfabrikk i Bjugn. Det har økt kampen om kundene.

- Konkurransen mellom de tre store leverandørene i det norske markedet er tøff. Den har ikke blitt mindre etter at Marine Harvest har begynt med egen fôrproduksjon, sier Petter Hagen til Bergens Tidende. Hagen er kommunikasjonsjef i EWOS.

Salget til EWOS, og andre fôrleverandører, er basert på langsiktige kontrakter. Hagen ønsker ikke å opplyse om kundeforhold, men etter det BT erfarer er Lerøy Seafood selskapets største kunde.

Mens 2012 var et historisk godt år og 2013 et dårlig år for EWOS Norge, tyder utviklingen så langt i år på at selskapet er i ferd med å hente seg inn igjen, ifølge Hagen.

Første kvartal økte inntektene nesten 10 prosent i Norge og 12 prosent for gruppen totalt. En mildere vinter i år enn i fjor bidro til høyere salg i første kvartal. Tallene for andre kvartal presenteres i slutten av august, skriver BT.

Hovedkontoret for EWOS’ virksomhet både i Norge og internasjonalt ligger på Tollbodallmenningen i Bergen. Totalt har selskapet over 1.000 ansatte. Rundt 250 av disse arbeider i Norge.